Mensenrechten: lokaal in opkomst, nationaal onder druk

Cities of Refuge Podcast logo

Gemeenten, en niet de nationale overheid, maken zich sterker voor mensenrechten. Dat concludeert het Cities of Refuge team in een langlopend Europees onderzoek naar vluchtelingen en lokale overheden.

Zo bespraken 228 van de 355 Nederlandse gemeenten in het afgelopen jaar de situatie van kinderen in Lesbos. Daarvan sloot de meerderheid (184 gemeenten, 51 %), zich aan bij de Coalitie die 500 kinderen naar Nederland wil halen. Het gaat daarbij om grote steden, maar ook kleine dorpsgemeenschappen. De argumentatie verschilt per gemeente: in Gilze-Rijen wees de gemeenteraad op het Kinderrechtenverdrag en in Druten op internationale afspraken, maar vaak is de redenering humanitair. Daarbij zijn lokale organisaties, en de gemeenteraad, meestal de drijvende kracht. De Nederlandse regering heeft juist het verzoek om buiten de bestaande afspraken om 500 alleenstaande kinderen op te nemen steeds afgehouden.

'Gemeenten zien het als mensen op straat leven'

Projectleider prof. Barbara Oomen ziet hier een bredere trend. Zij schreef een boek over de opkomst van mensenrechtensteden. Wereldwijd zijn er steeds meer lokale overheden die zich expliciet inzetten voor mensenrechten. ‘Zij staan dichter bij burgers, en zien dus wat de nood is – bijvoorbeeld als er mensen in de gemeente op straat leven’. Dat gemeenten zich ook echt inspannen voor mensen ver weg, en niet alleen eigen burgers, is weer een stap verder. In Duitsland vormt de beweging ‘Seebrücke’ een vergelijkbare trend. Hier bieden 200 gemeenten aan om vluchtelingen, gered op zee, een veilige haven te bieden.

Cities of Refuge Podcast

Het Cities of Refuge team is een Engelstalige podcastserie begonnen, over deze nieuwe ontwikkeling: de lokale steun voor internationale rechten. De eerste aflevering gaat over Nederlandse steden die vluchtelinenkinderen uit Griekenland willen opvangen: Dutch cities push for a transfer of migrant children from Greece. De podcast is te beluisteren op alle gebruikelijke podcastplatforms zoals Tunes, Spotify, Stitcher, maar ook hieronder, via deze knop.