Meld je aan als Slimme Gast en bezoek een basisschool in regio Utrecht

Bij de Universiteit Utrecht, in het Wilhelmina Kinderziekenhuis en het UMC Utrecht werken heel veel 'Slimme Gasten' die op zoek zijn naar antwoorden op belangrijke vragen. Op dinsdag 14 november gaan ongeveer 60 van deze onderzoekers op bezoek bij basisscholen in de buurt van Utrecht, om kennis te maken met groep 5, 6, 7 en 8 en leerlingen te vertellen over hun werk. Doe jij dit jaar ook mee?

Het bezoek

Een uur lang gaan de Slimme Gasten actief aan de slag met de klas en kunnen de leerlingen al hun vragen stellen. Wat doet een onderzoeker precies, en waarom? Hoe vind je betrouwbare antwoorden op je vragen? En wanneer ben je eigenlijk een ‘slimme gast’? De klas en de onderzoeker komen er tijdens het bezoek samen achter dat ‘slim zijn’ vele vormen heeft, en dat al die talenten nodig zijn. De Slimme Gasten gaan in duo’s naar school, elke Slimme Gast krijgt een andere klas.

Voor jonge onderzoekers is Slimme Gasten de uitgelezen kans om hun onderzoek te delen met groep 5, 6, 7 of 8 van de basisschool. In twee training(en) vooraf leer je als onderzoeker alle skills, die je op de dag zelf in de praktijk brengt in de klas.

Programma 14 november

TijdProgrammaonderdeel
9.30-10.00 uurOpening (Minnaert-gebouw)
Vanaf 10.15 uurNaar de scholen
11.00-12.00 uurBezoek scholen
12.30-13.30 uurAfsluiting met lunch

Training

Vooraf leer je tijdens twee trainingen hoe je jouw onderzoek op een slimme en leuke manier met basisschoolleerlingen kunt delen. Hoe leg je aan kinderen uit wat je doet? Met welke activiteit kun je in de klas jouw onderzoek inzichtelijk maken? Hoe zorg je voor interactie en afwisseling? In de training maak je ook je plan voor het bezoek. We raden aan beide trainingen te volgen. Dat scheelt voorbereidingstijd thuis, en het bereidt je optimaal voor op jouw bezoek. De trainingen zijn op verschillende data in oktober en november, in het aanmeldformulier kun je aangeven op welke data je beschikbaar bent. De trainingen vinden plaats in het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

Heb je al eerder meegedaan aan Slimme Gasten en de trainingen gevolgd? Dan kan je ervoor kiezen dit jaar de trainingen over te slaan.

Meld je aan voor Slimme Gasten

Contact

Heb je een vraag over Slimme Gasten? Stuur dan een mail naar wetenschapsknooppunt@uu.nl

Impressie

Organisatie

Slimme Gasten wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Jonge wetenschappers leren door middel van twee trainingen hoe ze hun onderzoek op een slimme manier met basisschoolleerlingen kunnen delen, en brengen dat gelijk in de praktijk met een bezoek aan een basisschool.