Ellen Hamaker en Jaap Denissen op wereldwijde lijst van veel geciteerde wetenschappers

Elk jaar publiceert Web of Science een lijst met de meest geciteerde onderzoekers. Dit jaar prijken 23 namen van de Universiteit Utrecht op deze prestigieuze lijst. Twee van hen werken aan de Utrechtse faculteit Sociale Wetenschappen: Ellen Hamaker en Jaap Denissen.

In de lijst van Web of Science verschijnen onderzoekers die in de afgelopen tien jaar artikelen hebben gepubliceerd die bovenmatig vaak (in de top 1% van de citaties) zijn geciteerd. Die vele citaties geven aan dat hun artikelen grote impact hebben op het werk van hun collega-onderzoekers, en daarmee op hun gehele vakgebied. Slechts 1 op de 1000 onderzoekers wordt door Web of Science omschreven als Highly Cited Researcher.

Profielfoto Jaap Denissen

Tien artikelen

Hoogleraar Ontwikkelingspsychologie Jaap Denissen wordt voor de tweede keer gewaardeerd als Highly Cited Researcher: ook in 2020 viel hem deze eer te beurt. Ellen Hamaker, hoogleraar Longitudinal Data Analysis, krijgt de erkenning dit jaar voor het eerst. Niet minder dan tien artikelen van haar hand schopten het de afgelopen tien jaar tot ‘highly cited papers’.

Ellen Hamaker

Grote invloed

De twee onderzoekers zijn verheugd met de erkenning. Hamaker: “De lijst geeft aan welke 0,1% onderzoekers wereldwijd meerdere impactvolle artikelen hebben gepubliceerd in de afgelopen 10 jaar. Natuurlijk ben ik trots dat Jaap en ik daar tussen staan. Binnenkort gaan we het samen vieren.” Hamaker stelt dat de lijst geen maat voor kwaliteit is. “Maar het geeft wel aan dat ons werk, dat we de afgelopen 10 jaar hebben verzet, van grote invloed is op het werk van andere onderzoekers. Dat is een mooie erkenning.”