Medewerkersparticipatie biedt kansen voor gelijkwaardiger vermogensverdeling en hogere investeringen

Twee collega's zitten in vrolijk overleg op een bank

Medewerkersparticipatie kan leiden tot individuele, bedrijfs- en economische voordelen. Het biedt ook kansen voor een meer gelijkwaardige vermogensverdeling, hogere investeringen en meer op groei gericht ondernemerschap. Terwijl medewerkersparticipatie in veel landen vaker wordt gebruikt en wordt gestimuleerd, loopt Nederland momenteel achter bij deze ontwikkeling. In het rapport Making employee ownership work in startups and SME’s beschrijven onderzoekers van het European Centre for Alternative Finance (ECAF) van de Universiteit Utrecht verschillende opties om het gebruik van medewerkersparticipatie in Nederland te vergroten, waaronder een verandering in het moment van belastingheffing, een verandering in hoogte van de belastingen en standaardisatie van de waardering van aandelen.

'Met medewerkersparticipatie worden werknemers medewerkers, en worden ze ook mede investeerder in een ondernemende economie. Dit kan voor structurele versterkingen van het Nederlandse ecosysteem voor ondernemerschap zorgen,' zegt Erik Stam, hoogleraar Strategie, Organisatie & Ondernemerschap, een van de samenstellers van het rapport.

Voor Making employee ownership work in startups and SME’s maakten Ronald Kleverlaan, Laura Spaans en Erik Stam, namens het ECAF van de Utrecht University School of Economics in opdracht van Techleap een analyse van wetenschappelijke literatuur en een internationale vergelijking van medewerkersparticipatie en aandelenopties voor medewerkers. Het rapport geeft een overzicht van internationale best practices en voordelen van medewerkersparticipatie voor medewerkers, bedrijven en de samenleving.

Ronald Kleverlaan zegt daarover: 'Mede-eigenaarschap zorgt voor een verbreding van de welvaart en een meer inclusieve samenleving, doordat de waardeontwikkeling van bedrijven breder wordt gedeeld. Ook zorgt het voor een hogere betrokkenheid van medewerkers en hogere innovatie binnen het bedrijf.'

Verkiezingsdebat over de slimme economie: 2 maart

Medewerkersparticipatie is een van de onderwerpen die aan bod kunnen komen tijdens het Verkiezingsdebat over de slimme economie dat RTL Z samen met Techleap en Dutch Startup Association organiseert. Het debat is op dinsdag 2 maart vanaf 14.00 uur live te volgen op televisie en de online kanalen van RTL Z (web en app). De kandidaat-Kamerleden die deelnemen, zijn: Renske Leijten (SP), Steven van Weyenberg (D66), Mona Keijzer (CDA), Dennis Wiersma (VVD), Henk Nijboer (PvdA) en Tom van der Lee (GroenLinks). Presentatie is in handen van Diana Matroos en Constantijn van Oranje zal als ambassadeur van het Nederlandse startup ecosysteem het programma introduceren.

Contact

Heeft u vragen over het onderzoeksrapport? Neem dan contact op met Erik Stam of Ronald Kleverlaan (managing director van het European Centre for Alternative Finance, ECAF).