Mechanisme ontdekt dat natuurlijke afweer van planten versterkt

Perspectief op duurzame bescherming gewassen

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Britse University of Sheffield, waaronder prof.dr. Corné Pieterse van onze faculteit, hebben een  nieuw mechanisme ontdekt dat planten in een verhoogde staat van paraatheid brengt. Op deze manier kunnen ze zich beter verdedigen tegen ziekteverwekkende bacteriën en schimmels. De onderzoeksresultaten verschenen deze week in Nature Chemical Biology.

De onderzoekers ontdekten bij de zandraket de receptor voor de plantenversterker BABA. Deze stof zorgt ervoor dat de immuunreactie van de plant sneller op gang komt, wanneer een plant wordt aangevallen door een ziekteverwekkende bacterie of schimmel. Ook ontdekten ze hoe de negatieve bijwerking van BABA, namelijk remming van groei en ontwikkeling, kan worden losgekoppeld van het positieve effect op het immuunsysteem.

“Met deze kennis kunnen we gewassen mogelijk op een duurzame wijze te beschermen tegen ziekten en plagen zonder dat dit ten koste gaat van de opbrengst”, aldus Pieterse, hoogleraar Plant-microbe interacties.

Meer voedsel, minder schadelijke stoffen

Wereldwijd gaat tot 20 procent van de oogsten verloren aan plantenziekten. Dit vertegenwoordigt op wereldschaal een economische schade van bijna 200 miljard euro per jaar. “Gezien de alsmaar groeiende wereldbevolking zal er in de toekomst meer voedsel moeten worden geproduceerd met minder input van meststoffen en schadelijke pesticiden”, stelt Pieterse. “Om plantenziekten op een effectieve en duurzame manier te bestrijden is het essentieel om de nieuwe mechanismen te ontdekken waarmee ziekteverwekkers bestreden kunnen worden.”

Meer informatie

Monica van der Garde, persvoorlichter faculteit Bètawetenschappen, m.vandergarde@uu.nl, 06 - 13 66 14 38.