Marjolein de Jager wint Jong Talent Aanmoedigingsprijs voor Natuurkunde

Voor alle eerstejaarsvakken gemiddeld een negen

Marjolein de Jager

De exacte vakken liggen Marjolein de Jager allemaal wel, op haar vwo-diploma prijken tienen voor natuurkunde, wiskunde B en scheikunde. Ze overwoog biomedische wetenschappen, maar koos na een inspirerend college ‘particle physics’ voor het pure exacte van natuurkunde. Het eerste jaar rondde ze af met een 9 gemiddeld. Naast haar studie speelt ze in het wedstrijdteam van de studentenhandbalvereniging, is ze lid van de Toneelcommissie van studievereniging A-Eskwadraat en volgt ze het honoursprogramma natuurkunde.

Het is gewoon heel gezellig, ik voel mij op mijn plek hier.

“Ik pik dingen makkelijk op. Als ik de colleges volg en de opgaven maak, lukt het tentamen ook. Ik vind ook bijna alle vakken interessant. Het leuke van de wiskundevakken is dat je de technieken leert waarmee je natuurkundige vraagstukken kunt oplossen. Van de eerstejaars natuurkundevakken vond ik de speciale relativiteitstheorie en golven en optica het leukst. Maar ik weet echt nog niet in welke richting ik straks verder wil.”

Honoursprogramma

Naast het gewone studieprogramma volg ik het honoursprogramma natuurkunde. Dat bestaat uit twee delen, een natuurkunde deel en een interdisciplinair deel. Voor het natuurkunde deel krijgen we artikelen waar we in tweetallen presentaties over moeten geven. Verder bezoeken we iedere maand het lab van een onderzoeksgroep in Utrecht of van een andere universiteit. Het interdisciplinaire gedeelte bestaat uit symposia, projecten en werkbezoeken, allemaal natuurlijk op het gebied van samenwerking van verschillende vakgebieden.”

Interessant

“Ik vind het honoursprogramma erg leuk en interessant. Het helpt je ook een beetje inzien wat je later allemaal met je studie kunt doen, wat fijn is omdat ik nog niet goed weet wat ik wil. En omdat mijn interesses ook op het gebied van scheikunde, biologie en biomedisch liggen, vind ik het interdisciplinaire gedeelte van het programma ook erg interessant.”

Het went snel

“De overgang naar de universiteit was best makkelijk. Ik kom uit een klein dorp in Overijsel en ben vanwege de reistijd direct op kamers gegaan. Op de universiteit word je minder aan het handje genomen, maar het went snel. En als je vragen had, kon je altijd bij je mentoren van de introductie of je tutor terecht. Eigenlijk ging alles al gauw zijn gangetje, je moet je er gewoon niet te veel zorgen over maken.”

Student-assistent

“In het eerste jaar ben ik in het weekeinde nog bijles en studiebegeleiding blijven geven in Overijssel. Dit jaar had ik geen zin meer om ieder weekend verplicht naar mijn ouders terug te moeten, dus ben ik gestopt. Ik wil wel graag student-assistent worden en werkcolleges gaan begeleiden.”

Meisjes

“Volgens mij zitten in mijn jaar zeven andere meisjes, maar ik voel mij nooit een van de weinige meisjes. Het is gewoon heel gezellig, ik voel mij op mijn plek hier.”