Marie Dutordoir benoemd tot hoogleraar Corporate Finance

Marie Dutordoir

Marie Dutordoir is per 1 september 2023 benoemd tot deeltijdhoogleraar Corporate Finance aan de Utrecht University School of Economics (U.S.E.). Ze zal haar aanstelling in Utrecht combineren met haar positie als hoogleraar Finance aan de Universiteit van Manchester, Alliance Manchester Business School (UK). Bij U.S.E. zal Marie Dutordoir werken aan onderzoek naar corporate finance beslissingen, corporate duurzaamheid en het raakvlak tussen corporate finance en andere bedrijfsdisciplines, zoals marketing, accounting, human resources en supply chain management.

Marie Duturdoir

Charles van Marrewijk, departementshoofd van U.S.E. over Marie Dutordoir: Marie Dutordoir treedt bij ons in dienst als deeltijdhoogleraar Corporate Finance. Ze behaalde een doctoraat in Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven (2006) en werkte tussen 2006-2009 als universitair docent aan de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit Rotterdam), voordat ze overstapte naar de Alliance Manchester Business School, waar ze in 2014 hoogleraar Finance werd.

Ze is een expert op het gebied van bedrijfsfinanciering en duurzaamheid van ondernemingen en maakt daarbij gebruik van verschillende onderzoeksmethoden. Haar werk is gepubliceerd in toonaangevende financiële tijdschriften, waaronder Journal of Corporate Finance, Journal of Financial Economics, Journal of Operations Management en Management Science. We kijken uit naar haar input en samenwerking om ons profiel op het gebied van sustainable finance verder te versterken.

Als expert op het gebied van bedrijfsfinanciering verdiept Dutordoir zich in haar onderzoek in gebieden als de invloed van ESG-prestaties op beslissingen over bedrijfsfinanciering, de motieven voor het aanbieden van bedrijfsobligaties (bijv. groene en converteerbare obligaties), fusies & overnames en de invloed van short selling op beslissingen over bedrijfsfinanciering.

Ze is ook geïnteresseerd in onderzoek op het raakvlak van corporate finance en andere bedrijfsdisciplines, zoals marketing, accounting, human resources en supply chain management. Ze doet bijvoorbeeld onderzoek naar de invloed van kasstromen op de waarde van merken en onderzoekt de effecten voor aandeelhouders van de invoering van de vierdaagse werkweek in België.

Als docent heeft Marie Dutordoir ervaring op verschillende academische niveaus, van bachelorstudenten tot directieopleidingen. Ze heeft collega's en professionals gecoacht op het gebied van timemanagementvaardigheden en heeft talloze promovendi begeleid op het gebied van corporate finance. Haar leiderschap bij Alliance Manchester Business School is opmerkelijk: ze was hoofd van de afdeling Accounting and Finance en is momenteel directeur van de Full-Time MBA.

Aan U.S.E. zal zij betrokken zijn bij onderzoek, onderwijs in corporate finance, begeleiding van collega's en studenten en scriptiebegeleiding.

Duurzaamheid & de toekomst van werk

Marie Dutordoir over haar aanstelling bij U.S.E.: Ik ben zeer verheugd en vereerd dat ik deze deeltijdaanstelling aan U.S.E. aangeboden heb gekregen. Mijn onderzoeksinteresses op het gebied van duurzaamheid en de toekomst van werk sluiten zeer goed aan bij die van de sectie en ik hoop samen met collega's van U.S.E. verdere positieve bijdragen te kunnen leveren op deze gebieden.

Bij mijn recente bezoek aan Utrecht kreeg ik een positieve indruk van de ambities, onderzoekskwaliteit en focus van de groep. Ik kijk er erg naar uit om de komende jaren met hen samen te werken en U.S.E. nog steviger op de kaart te zetten als go-to instituut voor hoogstaand onderwijs en onderzoek over actuele onderwerpen.