Lijst met meest geciteerde onderzoekers telt 25 Utrechtse wetenschappers

Nederland zevende plek op lijst met meest geciteerde wetenschappers

Op de lijst met de 1 procent meest geciteerde wetenschappers van de afgelopen tien jaar, staan 25 wetenschappers die verbonden zijn aan de Universiteit Utrecht. De jaarlijkse lijst werd 19 november bekendgemaakt door Clarivate Analytics, een Amerikaans bedrijf dat diensten aanbiedt voor wetenschappelijk onderzoek.

De lijst van de wetenschappers die het vaakst worden geciteerd in onderzoeken van collega's, wordt aangevoerd door Amerika (44 procent), China ( 10,2 procent) en het Verenigd Koninkrijk (8,3 procent). Nederland staat op plek zeven – na Duitsland, Australië en Canada – met 164 wetenschapers: 2,6 procent van het totaal. Hiervan zijn er 25 verbonden aan de Universiteit Utrecht; acht wetenschappers zijn onderdeel van de bètafaculteit.

Opvallend is dat van de bètawetenschappers op de lijst er drie onderzoekers in dezelfde onderzoeksgroep zitten: Corné Pieterse, Saskia van Wees en Peter Bakker behoren alle drie tot de groep Plant-Microbe Interactions. “De onderzoekers op deze lijst behoren tot de bovenste 1 procent van de meest geciteerde onderzoekers binnen een vakgebied. Als je over een periode van tien jaar tot de beste 1 procent behoort, dan kom je op deze lijst”, vertelt Corné Pieterse, groepsleider van Plant-Microbe Interactions. “Citaties zijn zeker niet zaligmakend, maar deze lijst is wel een goede graadmeter voor de impact van het onderzoek.”

Tot de top Dat er drie onderzoekers uit dezelfde onderzoeksgroep op de lijst staan, laat zien dat het Utrechtse plantenonderzoek tot de top behoort. “Ons werk wordt blijkbaar veel geciteerd. Dat we met z’n drieën op de lijst staan komt waarschijnlijk omdat we altijd proberen te werken aan algemene principes en nieuwe concepten in de plantenbiologie. Ontdekkingen zijn dan breed toepasbaar in het vakgebied wat vervolgens veel citaties oplevert”, verklaart Pieterse.

Er is steeds meer interesse in het onderzoeksveld van interacties tussen microben en gewassen, merkt Pieterse. “In onze groep houden we ons bezig met het immuunsysteem van planten en hoe dat bescherming kan bieden tegen plantenziektes. Daar wordt steeds meer onderzoek naar gedaan. De vraag naar voldoende en duurzaam geproduceerd voedsel wordt steeds urgenter. We hebben belangrijke ontdekkingen gedaan over hoe het microbioom van planten het immuunsysteem van planten kan stimuleren. Deze ontdekkingen kunnen in de toekomst bijdragen aan verduurzaming van de landbouw, en dat wordt opgepakt. We doen niet alleen goede wetenschap, maar ons onderzoek heeft ook brede maatschappelijke toepassingen.”