Liesbeth Sterck benoemd tot hoogleraar Ecological Determinants of Behaviour

Prof. dr. Liesbeth Sterck werd op 1 april benoemd tot hoogleraar Ecological Determinants of Behaviour aan de faculteit Bètawetenschappen. Daarvoor was ze universitair hoofddocent bij Gedragsbiologie.

Sterck staat vooral bekend om haar onderzoek met primaten. Onlangs was ze nog te zien in het wetenschapsprogramma Labyrint, waar ze met een experiment liet zien dat chimpansees best charitatief kunnen zijn. Haar promotieonderzoek, dat ze in het begin van de jaren negentig bij de onderzoeksgroep Gedragsbiologie uitvoerde, ging dan ook over de socio-ecologie van wilde makaken en langoeren. Ze voerde dit onderzoek uit in de oerwouden van Aceh, in Indonesië.

Toch is Sterck niet altijd een biologe geweest. Ze begon in 1978 als studente Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Hoewel ze altijd aan de universiteit verbonden is gebleven, stapte ze na haar bachelor over naar Biologie. Ze promoveerde in 1995 en werd benoemd tot universitair docent. Negen jaar later promoveerde ze tot universitair hoofddocent, wat ze elf jaar lang bleef.

Haar expertise wordt niet alleen bij de universiteit ingezet; ze is ook sectiehoofd van het Ethologisch onderzoek aan het Biomedical Primate Research Center in Rijswijk. Met deze twee posities is ze toonaangevend in het onderzoek naar sociaal gedrag bij primaten. Ze werkt samen met onder andere Frans de Waal en Carel van Schaik en ontving verschillende beurzen, waaronder in 2005 de VIDI-beurs van het NWO.