Lerarentekort verminderen: masterstudie combineren met pabo

Iedereen, van de rijksoverheid tot de vader op het schoolplein, is bezorgd over het aanhoudende lerarentekort. De oplossing ligt voor de hand: meer mensen opleiden tot leraar. Hiertoe slaan de Universiteit Utrecht (UU), Hogeschool Utrecht (HU) en de Marnix Academie de handen ineen. Vanaf volgend studiejaar kunnen studenten de master Educational Sciences combineren met de pabostudie aan de HU: het MPabo-traject. Luce Claessens, onderwijskundige aan de UU en een van de coördinatoren van deze combinatie: “Zo heb je na je afstuderen niet alleen een masterdiploma, maar ook een lesbevoegdheid primair onderwijs waarmee je direct voor de klas mag staan.”

De UU en de HU werken al geruime tijd samen op het gebied van het opleiden tot basisschoolleraar: de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) is een Utrechts initiatief dat in het hele land navolging heeft gekregen. Claessens: “Dat traject is veelal voor de vwo-scholieren die na het behalen van hun vwo-diploma zeker weten dat ze verder willen in het basisonderwijs.” Maar lang niet elke aanstaande student weet na het middelbareschooldiploma welk beroep het uiteindelijk wil gaan uitoefenen. “Er zijn genoeg studenten die een bachelor bij ons starten, en afronden, en vervolgens denken: ik zou eigenlijk graag voor de klas willen staan. Studenten die de master Educational Sciences bij ons komen doen worden nu, met het MPabo-traject, in de gelegenheid gesteld om ook die lesbevoegdheid te halen. In de toekomst willen we bezien of we die combinatie bij andere masterprogramma’s kunnen organiseren.”

leraar en leerling

Kwaliteitszorg

Maaike Koopman, hogeschoolhoofddocent en vanuit de HU betrokken bij dit MPabo-traject, is verheugd met de opgezette combinatie. “Dit is simpelweg nodig om het lerarentekort te lijf te gaan. En met deze combinatie van een UU-master met de HU-pabo kunnen we beter aansluiten bij studenten met een academische achtergrond.” Koopman ziet dat er op basisscholen behoefte is aan mensen met een academische achtergrond: “Ze kunnen bijvoorbeeld een rol gaan spelen in de kwaliteitszorg op school. Leraren met een academische achtergrond kunnen ook het onderwijs onderzoeken en evalueren. Ik denk dat we met het MPabo-traject een aantrekkelijk nieuwe variant hebben gecreëerd binnen ons aanbod op de hogeschool.”

Niet alleen de theorie van Onderwijswetenschappen, maar ook de praktijkervaring van stages op scholen.

Student

Student Hieke Lampe heeft altijd wel voor de klas willen staan. “Maar na mijn vwo-diploma hield ik toch liever de keuzemogelijkheid wat breder. Dus koos ik destijds voor de bachelor 'Interdisciplinaire sociale wetenschap'.” Nu ze die afrondt, kiest ze voor het MPabo-traject. “Het is perfect voor mij. Met dit traject krijg ik niet alleen de theorie van Onderwijswetenschappen, maar ook de praktijkervaring van stages op scholen.” Wat ze later allemaal binnen het onderwijs gaat doen weet ze nog niet. “Misschien wel iets met onderwijsontwerp. Of in een onderwijsbestuur. Dat maakt dit traject zo uniek: je hoeft je niet, voor de rest van je leven, helemaal vast te leggen op het leraarschap. Maar direct na afronding van het MPabo-traject ga ik eerst een tijdlang voor de klas staan, en ervaring opdoen als leraar.”

Op de website van de masterstudie Educational Sciences is meer informatie te vinden over het MPabo-traject. Studenten die vragen hebben over dit traject kunnen mailen naar owwinfo@uu.nl.