Lars Tummers: 'Overheid moet eenvoudiger en begrijpelijker'

Op 15 juli verscheen een artikel in Metro over de negatieve ervaringen van burgers met overheidsinstanties zoals de Belastingdienst en UWV. Hoogleraar Publiek Management en Gedrag en UYA-lid Lars Tummers over de matige beoordeling.

Lars Tummers
Prof. dr. Lars Tummers

Volgens Tummers past het rapportcijfer dat de overheid heeft gekregen in het onderzoek (een zes) bij het algemene beeld dat we hebben over Nederland. Hij benoemt dat de communicatie tussen burger en overheid nog te gecompliceerd is: "De overheid moet beter leren begrijpen hoe burgers er in zwakkere situaties aan toe zijn, zodat het gedrag van een ambtenaar daar op kan worden afgestemd."

Kleine verbeteringen

In de praktijk botst de juridische taal vaak met de begrijpbaarheid van overheidsbrieven. Het zou bijvoorbeeld helpen als een jurist samen met een communicatieadviseur en gedragswetenschapper de brieven zouden opstellen. In Scandinavische landen werken ze met één loket dat dient als service voor alle overheidsinstanties. Zo’n algemeen aanspreekpunt zou ook in ons land voor kunnen helpen met het eenvoudiger en duidelijker maken van de communicatie, zegt Tummers.

Meer informatie
Article in Metro (Dutch)