Laatste stap gezet in naamswijziging Utrecht Science Park

In juli en augustus wordt op de bewegwijzering rond Utrecht, de verwijzing ‘De Uithof’ vervangen voor ‘Utrecht Science Park’. De Nationale Bewegwijzeringsdienst is vrijdag 10 juli in opdracht van Rijkswaterstaat gestart met het doorvoeren van de naamswijziging. De aanpassing van de verkeersborden op de snelweg is het slotstuk van de doorvoering van de naamswijziging. De naam was eerder al aangepast op verkeers- en informatieborden die onder het beheer van de Provincie Utrecht, Gemeente Utrecht, omliggende gemeenten en het openbaar vervoer vielen.

Foto: Dick Boetekees

Het eerste snelwegbord

Met de onthulling van het eerste snelwegbord met ‘Utrecht Science Park’ erop, gaven Eric Diepstraten van Rijkswaterstaat en Jan Henk van der Velden van Stichting Utrecht Science Park vrijdag het startschot voor het aanpassen van de borden boven de snelwegen. ‘’De werkzaamheden vinden deze zomer plaats en worden gecombineerd met gepland onderhoud, waardoor er nauwelijks tot geen extra verkeershinder optreedt.”, aldus Eric Diepstraten van Rijkswaterstaat.

Essentiele aanpassing

“Op zowel de A27 als de A28 passeren jaarlijks 40 miljoen voertuigen. Voor de naamswijziging van ‘De Uithof’ in ‘Utrecht Science Park’ is het essentieel dat de naamswijziging ook op de borden boven en langs de snelwegen wordt doorgevoerd.”, aldus Jan Henk van der Velden van Stichting Utrecht Science Park.

Internationale uitstraling

De Utrechtse gemeenteraad besloot om de buurtnaam naar Utrecht Science Park te wijzigen, omdat de naam beter past bij de (internationale) uitstraling van het gebied. Daarbij is het ook meteen duidelijk om welk type gebied het gaat en wordt direct de link met de stad en regio Utrecht gelegd. De doorvoering van de naamswijziging is een lang gekoesterde wens van zowel de provincie en gemeente als van diverse partners op het Utrecht Science Park. Naast de Universiteit Utrecht gaat het om UMC Utrecht, Hogeschool Utrecht, Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, Hubrecht- en Westerdijk-instituut, het RIVM en de SSH. Maar ook hoogwaardige R&D bedrijven, zoals Danone Nutricia Research, Genmab, Merus en GenDx.