Krijn de Jong treedt toe tot Academia Europaea

Wetenschappelijke academie van Europese onderzoekers

Krijn de Jong

Prof. Krijn de Jong, hoogleraar Anorganische Chemie en Katalyse, is uitgenodigd om toe te treden tot de Academia Europaea. Deze wetenschappelijke academie verenigt excellente Europese onderzoekers in alle vakgebieden. De Jong is hiermee de enige nieuwe Nederlandse onderzoeker in de sectie Chemical Sciences.

De Academia Europaea is een vereniging van Europese onderzoekers uit alle vakgebieden. Lidmaatschap van de academie is alleen op uitnodiging te verkrijgen, en wordt voorafgegaan door een proces van nominatie en beoordeling door vakgenoten. Op dit moment heeft de academie ongeveer 3200 leden, waaronder 52 Nobelprijswinnaars.

Duurzame producten

De Jong doet onderzoek naar nieuwe mogelijkheden om op een duurzame manier chemische producten te maken, zoals plastics, schoonmaakmiddelen en antivries. Al deze producten worden momenteel uit aardolie gemaakt. De Jong en zijn team bedachten een katalysator waarmee biomassa kan worden omgezet in precies dezelfde bouwstenen. Hierdoor kunnen duurzame producten worden gemaakt van dezelfde kwaliteit, maar dan zonder aardolie.

Krijn de Jong

De Jong studeerde (technische) chemie aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit Twente en promoveerde in de katalyse. Daarna werkte hij 15 jaar als onderzoeker bij Shell Research. Sinds 1997 is hij hoogleraar Anorganische Chemie en Katalyse aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het Debye Instituut voor Nanomaterialen en lid van de Technology Advisory Council van BP.

Onderscheidingen

Voor zijn werk ontving de Utrechtse wetenschapper meerdere (inter-)nationale onderscheidingen, waaronder de TOP Research Grant van NWO in 2008 en de Award for Excellence in Natural Gas Conversion in 2013. Ook in 2013 ontving hij een ERC Advanced Grant van 2,5 miljoen euro voor onderzoek naar nanodeeltjes en katalyse.