Kostbare reproductie voor de Bijzondere Collecties

De Bijzondere Collecties zijn weer een mooie reproductie rijker. Tijdens een bibliothecaire workshop eind 2023 werd door de Duitse firma Ziereis een facsimile van de Codex Manesse overhandigd.

De overhandiging van een facsimile van de Codex Manesse in de kaartenzaal van de Universiteitsbibliotheek Utrecht
Overhandiging van het facsimile van de Codex Manesse

Het origineel - daterend uit de periode 1310-1340 - bevindt zich in de Universiteitsbibliotheek Heidelberg en is een hoogtepunt van Duitse letterkunde, middeleeuwse geschiedenis en gotische inkleuring. De natuurgetrouwe reproductie is een geschenk van een particulier, die de Utrechtse universiteitsbibliotheek de meest aangewezen instelling vond als definitieve plek voor het boekwerk.

Workshop

In de workshop toonde Ziereis het belang aan van facsimile's. Ook de vervaardiging van de reproducties - een vaak moeizaam proces van papier- en kleurkeuzes, vergelijking van vele drukproeven en handmatig boekbinden - kwam uitvoerig aan bod. De workshop werd afgesloten met de bezichtiging van een fraaie uitstalling van uiteenlopende facsimile's in de kaartenzaal. Wil je meer weten? De firma Ziereis publiceerde over de workshop een informatieve blogpost(in het Engels).