Koninklijke onderscheiding voor Wiljan van den Akker

Prof. dr. Wiljan van den Akker
Foto: Vincent Mentzel

Prof. dr. Wiljan van den Akker, decaan van onze faculteit, heeft een koninklijke onderscheiding tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau ontvangen. Hij is een van de zeven UU-medewerkers die dit jaar een lintje kregen. Plaatsvervangend collegevoorzitter Bert van der Zwaan (rector magnificus van de UU) reikte de onderscheidingen vrijdagmorgen uit in de Aula van het Academiegebouw. Helaas kon Van den Akker hier vanwege ziekte niet bij aanwezig zijn.

Wiljan van den Akker is faculteitshoogleraar en decaan van de faculteit Geesteswetenschappen. Hij was directeur en ‘founding father’ van het Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur (OGC). Vanuit zijn werkzaamheden voor NWO en KNAW heeft hij zich onder meer ingespannen om ICT een belangrijkere rol te laten spelen in het geesteswetenschappelijk onderzoek.

Naast zijn wetenschappelijk en bestuurswerk is Van den Akker actief als dichter en spant hij zich in voor de cultuur in stad en regio. “Met al deze activiteiten lever je een belangrijke bijdrage aan de samenleving in het algemeen, en aan de literatuur en de literatuurwetenschap in het bijzonder”, aldus de laudatio voor Van den Akker. In de laudatio roemde de rector voorts Van den Akkers “tomeloze energie” en zijn kwaliteiten als docent. “Zijn eruditie, maar ook zijn humor en zijn bevlogen betoog maken hem tot een onveranderlijk feest voor de toehoorder.”

Van den Akker zal zijn onderscheiding op een later tijdstip in ontvangst nemen. Ter gelegenheid van Koninginnedag reikt de Universiteit Utrecht jaarlijks de koninklijke onderscheidingen uit aan medewerkers van de universiteit. Onze universiteit is een van de weinige universiteiten die vereerd is om deze feestelijke gebeurtenis te verrichten. Normaliter reikt de burgemeester de onderscheidingen uit aan medewerkers van universiteiten.