Judith van den Brand benoemd tot nieuwe directeur Dutch Wildlife Health Centre

Judith van den Brand onderzoekt een dode wolf, op de snijtafel van de afdeling Pathologie van de faculteit Diergeneeskunde

Een aangereden wolf, een meeuw die misschien wel vogelgriep had, een dode bever: allerlei wilde, dode dieren die het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) onderzoekt. Ze worden daar gebracht om onderzoek te doen naar de doodsoorzaak en om de uitbraak van nieuwe ziekten in het wild te signaleren. Sinds 1 februari 2024 is er een nieuwe directeur bij het DWHC: Judith van den Brand heeft het stokje overgenomen van Andrea Gröne, die de afgelopen 15 jaar een belangrijke rol heeft gespeeld in het onderzoek naar wilde dieren.

Staande portretfoto van Judith van den Brand

Judith: “Het DWHC is een uniek expertisecentrum dat onderzoek doet naar ziekten in wilde dieren. De ontwikkelingen rondom de vogelgriep en de COVID-pandemie laten zien dat onderzoek naar ziekten in wilde dieren een steeds grotere rol speelt in de ‘One Health’ aanpak van ziekten die belangrijk zijn voor mens, dier en omgeving. Deze ontwikkelingen stimuleren ons om onze toegevoegde waarde te blijven leveren. En ik heb veel zin om daar nu ook als directeur aan bij te dragen en ben Andrea erg dankbaar voor alles wat zij de afgelopen jaren heeft gedaan voor het DWHC.”

Het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) in Utrecht is hét onafhankelijke expertisecentrum voor ziekten bij in het wild levende dieren en het centrale aanspreekpunt voor het melden van dood gevonden wilde dieren. De missie van het DWHC is het vergroten van de kennis over de gezondheid van wilde dieren en het bevorderen van een goed gebruik van deze kennis bij het beleid aangaande de volksgezondheid en de gezondheid van gedomesticeerde en in het wild levende dieren. Het DWHC werkt intensief samen met andere instituten, zoals het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) in Lelystad. Het DWHC is onderdeel van de faculteit Diergeneeskunde en gevestigd in het Androclusgebouw.