John de Wit nieuwe Diversity Dean

John de Wit

Hoogleraar John de Wit wordt de nieuwe Diversity Dean van de Universiteit Utrecht. Op 1 september 2023 neemt hij de rol over van Janneke Plantenga, die met emeritaat gaat. John de Wit: Ik wil medewerkers en studenten bij elkaar brengen om gezamenlijk vooruitgang te boeken op het gebied van diversiteit en inclusie.

Verbinding zoeken

John de Wit is hoogleraar Interdisciplinaire sociale wetenschap. Hij is vanaf de oprichting lid van de EDI Stuurgroep en actief betrokken bij de facultaire EDI Commissie. Als nieuwe Diversity Dean is John voorzitter van de EDI Stuurgroep, waarin studenten en medewerkers van alle faculteiten, colleges en de Universitaire Bestuursdienst, het College van Bestuur gevraagd en ongevraagd adviseren. Hij geeft samen met programmamanager Brigitte Prieshof leiding aan de uitvoering van het EDI programma.

Ik vind het heel goed dat jongere generaties nu woorden geven aan onderwerpen waarvan we vroeger dachten: dat is nu eenmaal zo,” vertelt John. “Ik lever graag een bijdrage aan het vinden van oplossingen. Daarom vind ik de functie van Diversity Dean ook zo belangrijk. Ik wil de verbinding zoeken met alle faculteiten en onderdelen van de universiteit. Zorgen dat het thema EDI zichtbaar is en het nog beter inbedden in de organisatie.

“We moeten het belang blijven inzien”

Janneke Plantenga is in 2020 benoemd als eerste Diversity Dean van de Universiteit Utrecht. Zij vervulde die rol ruim drie jaar naast haar decaanschap bij de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie. In die periode is op belangrijke thema’s vooruitgang geboekt. Denk bijvoorbeeld aan streefcijfers voor vrouwelijke wetenschappers en het aanbieden van EDI-trainingen. Ook is een regenboogfietspad gerealiseerd en hebben we deelgenomen aan de Canal Pride. Daarnaast is er veel werk verzet voor een meer diverse studenteninstroom en een inclusiever curriculum. Verder zijn er extra plekken gecreëerd voor PhD’s met een migratieachtergrond. Op dit moment wordt er een advies voorbereid dat zich richt op sekseregistratie en voornaamwoorden.

John de Wit: We hebben een mooie ontwikkeling doorgemaakt, maar dat betekent niet dat we nu achterover kunnen leunen. We moeten het belang blijven inzien van structurele aandacht voor diversiteit en inclusie. Wat ik naar de toekomst toe belangrijk vind, is dat er steun is vanuit de universiteit en faculteiten om het EDI programma door te zetten. Om ons bij de les te houden. Ik heb het gevoel dat dit heel breed wordt onderkend.

Ambitieuze doelen

Programmamanager EDI Brigitte Prieshof: “Dit voorjaar hebben we in het kader van de EDI midterm review verschillende studenten en medewerkers gesproken over hoe zij de inhoud, structuur en communicatie van het EDI programma beoordelen. Het is mooi om te merken dat het belang van het programma breed wordt gezien. Er zijn een aantal thema’s waar we volgens de betrokken studenten en medewerkers de komende jaren extra aandacht aan zouden moeten geven, zoals inclusief onderwijs, neurodiversiteit en onzichtbare beperkingen, eerste generatie studenten en diversiteit en inclusie in onderzoek.”

Ze voegt toe: Het huidige programma loopt af in 2025, maar er blijkt behoefte te zijn aan een vervolg. Samen met de nieuwe Diversity Dean kijk ik ernaar uit om verder te werken aan alle ambitieuze doelen.