Interactieve app tegen slaapproblemen nu te downloaden

Spin-off van de Universiteit Utrecht

Eén op de vijf Nederlanders slaapt slecht. Vanaf vandaag is een app tegen slaapproblemen op de markt waarvan de werking wetenschappelijk is aangetoond. Lyla Sleep Coach helpt mensen om ’s nachts minder wakker te liggen en om minder vaak wakker te worden. Onderzoek van onder meer de Universiteit Utrecht ligt aan de basis van de online applicatie.

De Utrechtse onderzoeker Interactietechnologie Robbert Jan Beun leidde vijf jaar lang een onderzoeksproject naar de werking van een interactieve app die mensen helpt aan hun slaapproblemen te werken. Nu is Beun mede-eigenaar van het startende bedrijf dat de app Lyla Sleep Coach maakte. De wetenschapper licht toe: “De app simuleert slaaptherapie met een levende coach. Daarmee is nu een laagdrempelig en effectief middel ontwikkeld om mensen te helpen beter te slapen. De app is wetenschappelijk getest door onderzoekers van de UU, UvA en TU Delft in een experiment met ruim 150 proefpersonen. Zelf zal ik erbij betrokken blijven voor onderzoek en innovatie.”

Screenshot van de app Lyla Sleep Coach

Chatgesprek

Fiemke Griffioen-Both, voormalig postdoc onderzoeker in de groep van Beun, is nu de directeur van het bedrijf. “Twee jaar geleden is al bekend geworden dat onze app, toen nog met de naam SleepCare, echt helpt. Sindsdien hebben we hem doorontwikkeld tot Lyla Sleep Coach, die nu beschikbaar komt voor Android telefoons en komende zomer ook voor de iPhone. Lyla neem je niet mee naar bed, maar gebruik je juist overdag. Aan het begin van de avond voer je met haar een chatgesprek van vijf tot tien minuten. Ze legt je de oefeningen uit en je kunt bijvoorbeeld met haar overleggen hoe laat je naar bed gaat en weer opstaat. In de ochtend vul je zelf een dagboek in over de voorgaande nacht. Op andere momenten coacht Lyla je met praktische tips, zoals ontspanningsoefeningen of na welk moment van de dag je beter geen koffie meer kunt drinken.”

Inzicht in eigen gedrag

Gebruikers van de applicatie leren in een periode van zes weken hun verkeerde slaapgedrag af en vervolgens het juiste gedrag aan. Griffioen-Both: “Het is best een intensief proces waarin je ook inzicht krijgt in je eigen gedrag. De eerste periode zul je je misschien wel meer vermoeid voelen. Daarna krijg je het juiste slaapritme en voel je je overdag fitter. Bij onze proefpersonen zien we een significante verbetering als ze de oefeningen uitvoeren.”

Onderzoek voor de maatschappij

Griffioen-Both wil de app toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen met slaapproblemen. “Uit onderzoek van het CBS blijkt dat één op de vijf Nederlanders slecht slaapt. Wij hopen hen te kunnen helpen met de Lyla Sleep Coach. Het gebruik ervan is de eerste week gratis. Daarna kun je voor tien euro de volgende vijf weken van het programma volgen.” De voorzitter van het departement Informatica aan de Universiteit Utrecht Johan Jeuring is zeer te spreken over de valorisatie van het onderzoek. “Het toepassen van academisch onderzoek in de maatschappij is een belangrijke taak van de Universiteit Utrecht. Daarom zijn wij erg trots dat dit succesvolle project een vervolg heeft gekregen in de vorm van een start-up.”