Ingrid Robeyns in Trouw: vrouwelijke filosofen hebben rolmodellen nodig

De filosofiedepartementen van de Nederlandse universiteiten zijn nog steeds (old) boys networks:onder de 110 universitaire docenten zijn slechts 25 vrouwen en maar 7 van de 65 hoogleraren is vrouw. Trouw zocht uit waar het genderprobleem in de filosofie vandaan komt en sprak onder andere met prof. dr. Ingrid Robeyns, hoogleraar Ethiek aan Universiteit Utrecht.

Er wordt kostbaar talent verspild door de genderongelijkheid in de filosofische academische wereld, vertelde Robeyns aan de krant. In het artikel ‘Filosofie heeft een genderprobleem’, dat op 28 oktober verscheen, signaleerde ze wel een positieve verandering: op steeds meer symposia wordt er gespard over manieren om meer vrouwen in het filosofische veld te betrekken.

Zelf pleit ze voor het belang van vrouwelijke rolmodellen, zodat jonge vrouwelijke filosofen zich realiseren dat een carrière in de filosofie niet alleen is weggelegd voor bebaarde, grijze mannen. Deze mannen ziet Robyens overigens niet als vijanden in de strijd tegen genderongelijkheid, maar als bondgenoten. Volgens de filosofe kunnen mannen op dit gebied meer bewerkstelligen omdat ze daarbij minder eigenbelang hebben (en dus serieuzer genomen worden) dan vrouwen. Robeyns: “Bovendien hebben mannen een bepaalde autoriteit in de academische filosofie die niet aan vrouwen wordt toegeschreven.”