Ingrid Robeyns en Roland Pierik: promoveren is geen werk maar studie

“Promoveren moet, net als elders in de wereld, als een studie erkend worden.” Daarvoor pleiten prof. dr.Ingrid Robeyns (hoogleraar Ethiek van instituties, UU) en Roland Pierik (hoofddocent Rechtsfilosofie, UvA) in een opiniestuk in NRC Handelsblad van 28 augustus.

De overheid lijkt niet van zins om meer te gaan investeren in universiteiten, ondanks dat rectoren al vaak op de noodzaak daartoe hebben gewezen. Daarom stellen de auteurs een herschikking van geldstromen voor. “De kern van ons voorstel is om promovendi het statuut van PhD-studenten te geven en al het geld dat zo vrij komt te investeren in universitair docenten.” Promovendi kosten de universiteiten dan nog maar een derde van wat ze nu kosten, aldus Robeyns en Pierik. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten: met het extra geld kan de werkdruk van universitair docenten worden verlaagd, en promovendi hebben meer autonomie wanneer ze als student worden beschouwd dan als medewerker.