Inenten tegen leptospirose: wel of niet doen?

Hart voor Dieren

Ik lees de laatste tijd veel over het nieuwe vaccin tegen leptospirose bij honden. Sommige dieren werden er ziek van en anderen stierven zelfs. Ik wil mijn hond graag inenten, maar niet als dit gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Is het echt nodig om jaarlijks in te enten of zijn er andere opties? En wat zijn de realistische risico's van de vaccinatie?

Vaccinatie is van belang voor de bescherming tegen enkele belangrijke, vaak ernstig verlopende infectieziekten. Honden dienen daarom in ieder geval gevaccineerd te worden tegen de virussen die parvo, hondenziekte en besmettelijke leverziekte veroorzaken. Daarnaast bestaat er voor Nederland een reëel risico op een besmeting met leptospiren en wordt een vaccinatie tegen leptospirose aangeraden. Leptospirose kan worden veroorzaakt door verschillende soorten die onderling geen kruisbescherming geven. De nieuwe vaccins bevatten daarom meerdere soorten leptospiren om een bredere bescherming te kunnen garanderen.

Het antwoord is gegeven door Dr. Herman Egberink, dierenarts en viroloog aan de faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht.

Het volledige artikel is verschenen in Hart voor Dieren, juli 2016.