Hoogleraar mensenrechten Antoine Buyse vindt nieuwe "Turkije-achtige" deals over vluchtelingen geen goed plan

Antoine Buyse op NPO Radio 1
Antoine Buyse, hoogleraar Rechten van de mens in multidisciplinair perspectief

Eén van de plannen die de EU momenteel heeft om de problemen met vluchtelingenboten op de Middellandse Zee aan te pakken, is de opvang van migranten met Europees geld in landen buiten de EU. Dat is geen goed idee, waarschuwt Antoine Buyse, hoogleraar mensenrechten aan de Universiteit Utrecht.

In een interview in Met het Oog op Morgen, op NPO Radio 1, lichtte hij zijn bezwaren toe. Ten eerste zijn de leefomstandigheden in bijvoorbeeld sommige huidige opvangkampen in Libië zeer slecht. Veel vluchtelingen die onder de Turkijedeal vallen en Griekenland hebben bereikt, gaan bovendien niet terug. Buyse was twee jaar geleden ook al kritisch over die deal.

Daarnaast is het nieuwe EU plan "Geen manier om je handen in onschuld te wassen", aldus Buyse. "Om dit te organiseren wil de EU, samen met VN vluchtelingenorganisatie, die landen bijstaan. Hoe meer je betrokken bent, hoe meer je ook juridisch aansprakelijk bent, ook als Nederland. Aansprakelijk en verantwoordelijk voor de selectie van vluchtelingen, voor wat er in die opvangkampen gebeurt en voor het eventueel terugsturen naar potentieel gevaarlijke gebieden. De landen van de EU zijn dan mede verantwoordelijk óók al gebeurt dit allemaal bijvoorbeeld in Tunesië."

Beluister het hele interview op de website van NPO Radio 1