Hoogleraar Europees pensioenrecht Hans van Meerten geeft les aan Chinese universiteit

Hans van Meerten wordt voor twee maanden "visiting professor" aan de China University of Political Science and Law. Hij gaat les geven over de basisprincipes van internationaal pensioenrecht. Aan de Universiteit Utrecht is Van Meerten hoogleraar Europees pensioenrecht.

"Ik ben vereerd met deze uitnodiging en kijk ernaar uit om in China les te geven," zegt Van Meerten. "Ik hoop dat we van elkaar kunnen leren, dat we kunnen discussiëren en dat we samen oplossingen kunnen bedenken voor de grote problemen die er op het gebied van pensioenen zijn."

Verschillen en uitdagingen in pensioensystemen

De inhoud van zijn cursus gaat onder meer over het verschillende manieren om pensioenen te bekostigen en over verschillende vormen van pensioenregelingen. Wat zijn de mechanismen om de pensioenstelsels voor iedereen betaalbaar en houdbaar te houden? En hoe zien we dat voor de volgende generaties?

Van Meerten gaat ook in op de wetgeving van de Europese Unie die relevant is voor het financieel recht en pensioenen. Hij geeft uitleg over de pensioenen in onder meer Nederland, Duitsland en Frankrijk, maar bespreekt ook de Verenigde Staten en India. De cursus gaat ook over hoe de Europese en Chinese pensioenwetgeving zich tot elkaar verhouden.

Hans van Meerten

Over Hans van Meerten

Prof. Dr. H. van Meerten, (1974) is hoogleraar Europees Pensioenrecht aan de Universiteit Utrecht, waar zijn leerstoel is gefinancierd door Instituut Gak. Hij is daarnaast ook advocaat en consultant. Zijn expertises zijn EU Pensioenrecht en Financieel recht. Van Meerten is lid van de EIOPA Occupational Pensions Stakeholder Group.