Het gesticht: Enkele reis of retour

Joost Vijselaar

Waar gaat het over in de geschiedschrijving van de Nederlandse psychiatrie? In de historische literatuur is weinig terug te vinden van de ervaringen van patiënten en de alledaagse werkelijkheid van de krankzinnigenzorg. Aan de hand van patiëntendossiers analyseert Joost Vijselaar de sociale mechanismen rond het gesticht tussen 1890 en 1950: de opname, het verblijf en het ontslag.

Hoe gingen families om met hun 'krankzinnige' verwanten, wat moest er gebeuren wilde het tot een opname komen, hoe zag het leven eruit in de inrichting en wanneer kon een patiënt weer naar huis? Tussen inrichting en samenleving blijkt een onverwachts grote dynamiek te bestaan. De analyse wordt veelvuldig afgewisseld met levendige gevalsbeschrijvingen van patiënten uit de eerste helft van de 20ste eeuw.

Over de auteur

Prof. dr. Joost Vijselaar is bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Psychiatrie aan de Universiteit Utrecht. Eerder verschenen van hem onder meer Terug naar Endegeest. Patiënten en hun behandeling in het psychiatrisch ziekenhuis Endegeest te Oegstgeest 1897-1997 (1998), De magnetische geest. Het dierlijk magnetisme 1770-1830 (2001) en de inaugurele rede Psyche en elektriciteit (Utrecht, Faculteit Geesteswetenschappen, 2007).

Titel: Het gesticht: Enkele reis of retour
Auteur(s): Joost Vijselaar