Healthy Urban Living in Utrecht

150 minuten per week matige tot intensieve inspanning en twee keer per week krachtoefeningen: dit is de aanbevolen minimale hoeveelheid beweging voor volwassenen. Kom jij hieraan? Veel mensen halen deze wekelijkse aanbeveling niet. Wat kunnen we daaraan doen? Karlijn Sporrel, promovenda aan de faculteit Geowetenschappen, onderzoekt deze vraag samen met haar collega’s aan o.a. de UU, UvA en HvA.

Healthy Urban Living

Op 12 mei vindt de Utrecht Marathon plaats. Meer dan 200 UU medewerkers doen aan deze loop mee. Het thema dat dit jaar centraal staat bij de Marathon is Healthy Urban Living, maar wat is dat precies? Healthy Urban Living is niet alleen fysieke fitheid. Ook mentale fitheid speelt een rol in het ‘gezonde leven in de stad’. Volgens Karlijn draagt sporten, bijvoorbeeld hardlopen, hieraan bij.

Motivatie en mogelijkheden

Een centraal onderwerp binnen het onderzoek ‘Playful data-driven Active Urban Living’ (PAUL) van Karlijn en haar collega’s is het ontwikkelen van een mobiele applicatie. Deze app kent een multidisciplinaire insteek: vanuit psychologisch perspectief wordt onderzocht hoe je mensen het beste motiveert om ze van de bank te krijgen, vanuit geografisch perspectief wordt in kaart gebracht in hoeverre de inrichting van de publieke ruimte invloed heeft op het in beweging krijgen van mensen. De app leert automatisch en kan zich ‘slim’ aanpassen aan het gedrag van de gebruiker. Hierbij wordt kennis vanuit data science ingezet.

De app motiveert mensen door reinforcement learning: wanneer je de app in gebruik neemt, vraagt de app naar een aantal persoonlijke zaken, zoals je werkrooster. Op deze manier kan de app ‘leren’ wanneer jij het beste berichtjes met betrekking tot sporten kunt ontvangen. Wanneer jij een motiverend berichtje over sporten ontvangt terwijl je achter je bureau op het werk zit, heeft dat weinig nut. Deze slimme app zal jou berichtjes sturen wanneer jij tijd hebt om te sporten, bijvoorbeeld wanneer je na het avondeten op de bank ploft. Zo fungeert de app als een personal trainer. Daarnaast motiveert de app jou niet alleen om te gaan sporten, ook geeft de app bevestiging achteraf. Door in de app in te voeren wat jouw doelen voor de komende tijd zijn, zal de app bijhouden hoe ver je gevorderd bent om dit doel te behalen. Je zou de berichtjes in de app als schouderklopje kunnen zien voor het harde werk dat je verricht hebt. Ook worden 'game elementen' (gamification) toegevoegd, gericht op het vergroten van de plezierbeleving (playful).

Maar, zonder mogelijkheden om buiten te sporten, heb je niets aan deze motivatie. De app zal ook in kaart brengen in hoeverre de omgeving invloed heeft op het bewegen. Ideeën om de ruimte zo in te richten dat sporters er optimaal gebruik van kunnen maken zijn er genoeg: voldoende hardloopmogelijkheden (zoals parken), een veilige omgeving met veel groen en schaduw en trainingsplaatsen met fitnessapparaten zijn allemaal factoren die de ruimte zo aantrekkelijk mogelijk maken voor sporters. Het onderzoek zal inzicht geven in hoe met een app de omgeving interactiever en 'verleiderlijker' gemaakt kan worden om de niet-sporter van de bank af te krijgen en actiever te worden. Deze resultaten kunnen gebruikt worden door bijvoorbeeld de Gemeente Utrecht, om zo de stad zo optimaal mogelijk in te richten om inwoners in beweging te krijgen en te houden.

Marathon

Utrecht Marathon powered by Utrecht Science Park

De nieuwe route van de marathon is in het kader van ‘Playful Active Urban Living’ een verbetering ten opzichte van de oude route, waarin men twee keer hetzelfde rondje liep, aldus Karlijn. Het veranderende landschap en omgeving gedurende de marathonroute dragen bij aan een positievere beleving van de marathon.

Karlijn benadrukt dat niet iedereen een hele marathon hoeft te lopen: alle beetjes helpen. Het is vooral belangrijk dat iedereen die aanbevolen minimale hoeveelheid beweging behaalt. Maar, voor wie zo’n marathon toch wel een hele gave ervaring lijkt, kan de app helpen de eerste stappen te zetten naar het rennen van de marathon. Je kunt beginnen met een eerste doel, bijvoorbeeld de kwart marathon. Zo lijkt die Utrecht Marathon van 2020 toch minder onmogelijk dan het lijkt…

Meedoen?

Heb jij al een intensieve trainingsperiode achter de rug en ben je nog op zoek naar een nieuw doel? Schrijf je dan nu in voor de Utrecht Marathon van 2019, op 12 mei aanstaande.

Ben jij nu geïnteresseerd geraakt in deze nieuwe gezondheidsapp en wil je deze als één van de eersten uitproberen? Stuur dan een bericht naar K.Sporrel@uu.nl. Voorwaarde is wel dat je in de buurt van Park Transwijk woont of daar vaak sport. Overige vragen over dit onderzoek kun je ook naar dit e-mailadres versturen.