Goud op WK Hockey Masters voor Eefjan Breukink

Bij onze faculteit lopen meerdere collega’s rond die naast hun werk aan de universiteit, ook nog fanatiek sportbeoefenaar zijn. Ze hebben niet alleen een leuke hobby, maar werken dus ook goed aan hun vitaliteit.

Eefjan speelt hockey

Vitaal kun je Eefjan Breukink (57) zeker noemen. Overdag is hij Universitair hoofddocent en hoofd van de Membraan Biochemie & Biofysica groep van het departement Scheikunde. Hij doet onder andere onderzoek naar nieuwe antibiotica om zo een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de bacteriële resistentie. Maar ook in zijn vrije tijd is hij druk. Zo won hij begin oktober goud op de WK Hockey Masters in Kaapstad.

Lange carrière beloond

“Ik hockey al 47 jaar, en heb in mijn jongere jaren in de overgangsklasse gespeeld dat was toen één klasse onder de hoogste klasse, de hoofdklasse,” aldus Eefjan. “Sinds 2014 zijn de Masters Hockey Nederland (nu gelieerd aan de KNHB) actief en worden voor verschillende leeftijdscategorieën EK’s en WK’s georganiseerd. En dit jaar was het WK in Kaapstad. Het was mijn 4e toernooi en we pakten eindelijk goud!” vertelt hij trots. Op eerdere WK’s won hij al wel eens brons (Rotterdam, 2014) en zilver (Terassa, 2018). Voor het WK in Kaapstad waren ze al twee jaar in training; deze moest door de Covid pandemie worden uitgesteld.

Goud winnen op zo’n WK is natuurlijk heel speciaal. Was het hard werken? Eefjan: “De finale was een spannende wedstrijd waar we vrij vroeg op voorsprong kwamen en het daarna ‘op z’n Italiaans’ uitspeelden. Dit ondanks dat we een paar zieken in het team hadden, waaronder ikzelf. Ik speelde met 1 gram paracetamol, dus ik had minder power en was minder scherp dan in de eerdere wedstrijden.” Dat kon hen dus niet weerhouden van de overwinning. Daar wordt dan ook hard voor getraind.

Veel trainen

“Ik train drie keer in de week en speel in het weekeinde een wedstrijd. Mocht ik geen wedstrijd hebben op zondag, dan ga ik altijd hardlopen. In de aanloop naar het WK trainden we op dinsdagavond met de WK groep en trainde ik op donderdag avond met mijn club team (Doorn veteranen A wat nu H30-1 heet). Op maandag train ik vrijwel altijd bij de atletiek vereniging Hellas aan mijn core-stability, voorafgegaan door een potje basketbal. Daarnaast hou ik mezelf thuis fit middels krachtoefeningen om rug- en nekklachten voor te blijven. En ik fiets altijd naar het werk vanaf ons huis in Odijk. Met een gewone fiets hoor, geen elektrische,” aldus Eefjan.

Parallellen in werk en sport

Merkt Eefjan nou dat zijn goede conditie hem ten goede komt in zijn werk op de UU? Eefjan: “Ik gebruik sport vooral als uitlaatklep om mezelf psychisch weer te resetten. Als je het mij vraagt heeft iedereen dat nodig.  Zo helpt sport mij stressvolle periodes door te komen. Ook merk ik dat je je langer geconcentreerd bezig kan zijn als je heel fit bent, wat dus helpt in het werk: gezond lichaam -gezonde geest. Een ander aspect is het positieve sociale effect van beide omgevingen. Sport brengt veel mensen bij elkaar met verschillende achtergronden en expertises, daar kun je ook weer wat van leren voor je eigen werkomgeving. Hetzelfde kan je zeggen over teamsport en het werken in een team op je werk, daar zijn heel wat parallellen te vinden.”