Gewone dolfijn overleed aan bacteriële infectie

De gewone dolfijn die op dinsdag 10 januari strandde op Texel was ziek en is overleden aan een bacteriële infectie. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht.

Veterinair pathologen hebben verschillende soorten weefsel verzameld en onder de microscoop bekeken. Daaruit bleek dat deze gewone dolfijn een ernstige longontsteking had: deels veroorzaakt door longwormen (parasieten) en deels door schadelijke bacteriën. Hetzelfde type bacterie werd in de hersenen aangetroffen.

Het is zeer waarschijnlijk dat het dier aan deze bacteriële infectie is overleden. Daarnaast was het dier relatief mager, wat erop kan duiden dat de gewone dolfijn voorafgaand aan het overlijden niet goed in staat is geweest om te jagen en zich daardoor steeds slechter heeft gevoeld.

Het dieetonderzoek wordt binnenkort uitgevoerd door Wageningen Marine Research.

dolfijn texel
Foto's: Jelle Boontje / Universiteit Utrecht

Sinds 2008 worden gestrande bruinvissen in Nederland onderzocht, in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Dat gebeurt op de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. In de snijzalen van de afdeling Pathologie worden secties verricht en tal van monsters en gegevens verzameld waarmee ook aanvullend onderzoek kan worden gedaan. Bekijk hier onze website met allerlei informatie rond het Strandingsonderzoek.