Geslaagd lustrumsymposium ‘Emerging equine diseases'

Op woensdag 21 september organiseerde de Veterinaire Studenten Rijvereniging 'De Solleysel' een lustrumsymposium getiteld ‘Emerging equine diseases’. Het doel was om studenten en dierenartsen de meest recente informatie over enkele belangrijke nieuwe paardenziekten en hun behandeling/preventie te geven. Om dit doel te bereiken waren zes sprekers uitgenodigd die allen veel persoonlijke ervaring hadden met de onderwerpen waarover zij spraken.

Zo vertelde prof. Piet van Rijn uit Lelystad over virussen en vaccins. Hij wist iedereen enthousiast te maken voor virussen en bracht het onderzoek naar vaccins voor blauwtong (schaap) en Afrikaanse paardenpest (APP) met verve voor het voetlicht. Het is duidelijk dat hier goede kansen liggen, maar dat nog wel enig werk verzet moet worden. Prof. Derek Knottenbelt uit Glasgow vertelde over rabiës en APP en met name zijn indringende verhaal over een vriend die zelf rabiës kreeg en daaraan overleed en de vele video’s van paarden met rabiës en paarden met APP waren indrukwekkend. Prof. Gerald Schusser uit Leipzig vertelde over het sluipende verloop van Equine Infectieuze Anemie (EIA) in Oost- en Zuid-Duitsland en hoe belangrijk het is deze aandoening snel op te sporen. Prof. Marianne Sloet uit Utrecht belichtte allerlei aspecten van het transport van paarden en stelde dat we ons af moeten vragen of slachtpaarden wel over honderden kilometers moeten worden vervoerd. Dr. Orsolya Kutasi uit Boedapest sprak over het West Nijl virus bij het paard. Haar uitgebreide ervaring met de lastige epidemiologie van deze aandoening maakte duidelijk dat wij in Nederland zeker met de ziekte zullen worden geconfronteerd, de vraag is alleen wanneer. Tot slot vertelde drs. Vanessa Visser van de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) hoe de NVWA en het NVIC (NVWA Incident- en Crisiscentrum) de in- en export van paarden regelt, hoe zij risico-inschattingen maken en welke stroomschema’s zij hanteren om dierziekten buiten de deur te houden. Ook voor de sociale contacten tussen alle aanwezigen was ruimschoots gelegenheid tijdens de theepauze, het diner en de gezellig borrel na afloop.

Het bestuur van de Lustrumcommissie van de Solleysel kan terugkijken op een geslaagde dag!