George Kowalchuk hoogleraar ‘Ecologie en Biodiversiteit’

Versterking van Science for Sustainability

Dr. George Kowalchuk is door het College van Bestuur benoemd tot hoogleraar ‘Ecologie en Biodiversiteit’. Zijn benoeming is een verdere versterking van het speerpunt ‘Science for Sustainability’ van de faculteit Bètawetenschappen.

George Kowalchuk (46) is groepsleider bij het Nederlands Instituut voor Ecologie en bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na het cum laude behalen van een dubbele bachelor aan Duke University, in de biologie en de psychologie, promoveerde hij met lof aan Yale University in de biologie. Sinds 1994 werkt hij in Nederland. In 2008 kende NWO hem een VICI beurs toe voor zijn innovatieve onderzoek ‘Crossing the frontiers of microbial ecology.’

Ecosystem functioning

Centraal binnen het onderzoek van Kowalchuk staat ‘Ecosystem functioning’. Dit onderzoeksterrein gaat over de wederzijdse beïnvloeding van microbiële flora en omgevingsfactoren, zoals klimaat, landgebruik, waterhuishouding en CO2.
De expertise van Kowalchuk betekent een waardevolle aanvulling voor de groep Ecologie & Biodiversiteit van Biologie en biedt aanknopingspunten voor samenwerking met groepen in zowel het Institute for Environmental Biology als met groepen in het Institute for Biocomplexity and Bioinformatics. Bovendien is er aansluiting met onderzoekthema’s van het Instituut voor Marien en Atmosferisch Onderzoek van Natuurkunde. Kowalchuk gaat per januari 2013 starten in Utrecht.

Meer informatie

Monica van der Garde, persvoorlichter faculteit Bètawetenschappen, 06 13 66 14 38, m.vandergarde@uu.nl