Generatieve AI en meer op het drukbezochte OnderwijsFestival

Foto: Wunderlust fotografie

Donderdag 7 maart vond hét onderwijsevenement van de UU plaats: het OnderwijsFestival. Het was een dag vol inspirerende en leerzame activiteiten rond verschillende onderwijsthema’s. 426 deelnemers afkomstig uit de gehele UU-community, wisten de weg naar het Academiegebouw te vinden – waardoor het aantal deelnemers nog hoger was dan vorig jaar.

Foto: Wunderlust fotografie

Op deze zonovergoten dag genoten zij van het brede aanbod aan workshops, posterpresentaties, entertainment en ontmoeting - en dat allemaal in festivalsfeer. Zij volgden workshops met prikkelende namen als ‘Weg met toetsen?!’ en ‘(Be)teken je onderwijs’. Maar ook sessies over Community Engaged Learning, onderwijs met Extended Reality en posterpresentaties over wetenschappelijk onderzoek naar het eigen onderwijs van docenten (SoTL). Daarnaast kon je een live podcastopname bijwonen over de weg naar docentschap.

Foto: Wunderlust fotografie

Natuurlijk was er ook ruimte voor ontspanning met onder andere een straatpoëziewandeling, een silent disco en ontmoetten docenten, studenten en andere UU-medewerkers elkaar onder het genot van een hapje en drankje. En de jaarlijkse winnaars van de Docentenprijzen en de UU Teamprijs werden bekendgemaakt.

Generatieve AI in het onderwijs

Meerdere sessies stonden in het teken van Artificial Intelligence. Zo was er de workshop ‘Laaggeletterdheid aanpakken met AI - kan dat?’. Deelnemers konden ook een spel spelen over informatievaardigheden in het tijdperk van AI en informatieovervloed. Of de workshop volgen hoe je een vraag stelt aan ChatGPT.

De dag startte met een interactieve paneldiscussie waarin docenten en studenten met het publiek van gedachten wisselden over de rol van generatieve AI in het onderwijs. Centraal stond de vraag hoe je AI in het onderwijs integreert en er met wijsheid mee omgaat. Onderwijs blijft immers mensenwerk. Het discussiepanel, met daarin twee universitair hoofddocenten, een bachelor- en masterstudent, leverde interessante discussies op.

Om AI kunnen we niet meer heen, ook niet in het onderwijs. Daar waren de meesten het over eens. We kunnen het maar beter omarmen dan verbannen. Het vergt wel een andere kijk op onderwijs: hoe gebruik je het verstandig? Het is belangrijk dat docenten de werking van generatieve AI begrijpen om relevantere onderwijsmethoden en beoordelingsvormen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door opdrachten aan studenten te geven waarbij niet alleen wordt gekeken naar het eindproduct, maar ook naar het totale proces van het maken van de opdracht.

Om AI kunnen we niet meer heen, ook niet in het onderwijs.

Ook is het belangrijk om je studenten te leren hoe ze kunnen reflecteren op hun gebruik van generatieve AI. Ze zullen het gebruiken, maar docenten kunnen ze leren hoe ze dit op een verantwoorde manier kunnen doen. Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, moeten we het belang van academische vaardigheden, zoals kritische reflectie, blijven benadrukken. Onderdeel hiervan is onderwijs in digitale geletterdheid.

Ten slotte werd ook gesteld om van generatieve AI geen taboe te maken in de collegezaal. Ga ook niet de strijd met handhaving aan, maar voer samen met studenten het open gesprek over wat de leerdoelen zijn, welke waarden - zoals academische integriteit - we belangrijk vinden, wat we begrijpen van generatieve AI, en waar dat toe leidt. De paneldiscussie werd afgesloten met de woorden dat het goed is dat we erover in gesprek zijn en blijven. Belangrijk is dat AI niet alleen als een nieuwe hype wordt beschouwd, maar juist dat er een open, zinvolle dialoog wordt aangegaan om het potentieel ervan op verantwoorde wijze te benutten en ervoor te zorgen dat het ons onderwijs verbetert in plaats van het op onbedoelde manieren te verstoren.

De volgende editie van het OnderwijsFestival vindt plaats op 6 maart 2025. Ben jij er dan ook bij?