GD-directeur Ynte Schukken benoemd tot hoogleraar aan Wageningen University en Universiteit Utrecht

Ynte Hein Schukken (55), directeur Diergezondheid bij de Gezondheidsdienst voor Dieren  (GD), is benoemd tot hoogleraar aan zowel Wageningen University als de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Bij Wageningen University zal Schukken per 1 juni 2015 voor een dag per week de buitengewone leerstoel ‘Management of Farm Animal Health: using epidemiological approaches’ aanvaarden. Tevens is Schukken per 1 mei 2015 benoemd als hoogleraar ‘Sectoraal georganiseerde dierziektebestrijding’ aan de Universiteit Utrecht.

Een benoeming aan twee universiteiten is uitzonderlijk. De reden hiervoor is dat de universiteiten Utrecht en Wageningen op dit domein van diergezondheid een gezamenlijke visie hebben èn dat daarin strategische samenwerking met de GD van groot belang is. Een recent voorbeeld hiervan is de onlangs gestarte samenwerking in het Nederlands Centrum voor One Health (NCOH), maar ook in de bestrijding van infectieziekten van landbouwhuisdieren is samenwerking tussen de drie partijen essentieel en voor de sector een belangrijke stap om de kennis te vergroten.
De dubbele benoeming verstevigt de samenwerking tussen de drie partijen  waarmee de Nederlandse veehouderij en samenleving de best mogelijke wetenschappelijke ondersteuning geboden wordt op onderzoek, onderwijs en valorisatie.

Voor Gezondheidsdienst voor Dieren is de benoeming van Schukken een waardevolle stap in de versterking van de bestaande samenwerking met Wageningen University en de Universiteit Utrecht. In de thema’s die er liggen op het vlak van Diergezondheid is het zinvol om de verbindingen tussen GD, dat over een zeer goed uitgerust laboratorium en veel veterinaire en praktische kennis beschikt, en veterinaire en zoötechnische wetenschap te verstevigen. GD draagt met deze benoeming haar missie duidelijk uit: “Samen werken aan Diergezondheid, in het belang van dier, dierhouder en samenleving.”

Ynte Schukken is sinds 1 augustus 2013 directeur Diergezondheid GD. Hij vormt daar samen met algemeen directeur Jan Jansen de directie. Schukken studeerde in 1987 af aan de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. In Utrecht was hij een aantal jaren universitair hoofddocent aan de faculteit, een functie die hij combineerde met een baan als dierenarts in de universitaire praktijk. In 1990 promoveerde hij op een onderzoek naar het verloop van klinische mastitis op bedrijven met een laag tankcelgetal.
Net voor de eeuwwisseling nam Schukken afscheid van de faculteit en van Nederland en vertrok hij met zijn gezin naar de Verenigde Staten waar hij benoemd werd tot professor aan Cornell Universiteit in Ithaca, in de staat New York. Een functie die hij bekleedt tot eind 2015.