Game ‘Het Spel van de Gouden Eeuw’ vernieuwd en uitgebreid

Spel van de Gouden Eeuw

Het Spel van de Gouden Eeuw, waarbij de speler in de huid kruipt van een beginnend koopman in het 17e-eeuwse Amsterdam, is vernieuwd en verbeterd. De nieuwe versie  is uitdagender, visueel vernieuwd en bevat nieuwe features. Bovendien is de game nu beschikbaar voor alle platforms en is er ook een Engelse versie beschikbaar. De game, ontwikkeld door economisch historici aan de Universiteit Utrecht, kwam begin vorig jaar voor het eerst beschikbaar en is in de AppStore al meer dan 10.000 keer gedownload.

De game was al beschikbaar voor de iPhone en iPad, maar nu ook voor Android-devices, Windows Phone, Windows, en Mac OS X. De nieuwe versie bevat drie verschillende moeilijkheidsgraden met nieuwe features zoals verzekeringen, een nationale high-score en een interactief statusscherm. De game is gratis te downloaden.

Spelend leren

Voor het middelbaar onderwijs is lesmateriaal gemaakt dat direct aansluit op de kernleerdoelen van het vak economie. Er zijn aparte lesbrieven voor de bovenbouw van vmbo en havo/vwo.

Rijke magnaat

Spelers kunnen een rijke magnaat in de Gouden Eeuw worden door te ondernemen, te investeren, hun reputatie te managen en alert te reageren op risico’s zoals de val van Antwerpen, een gekaapt VOC-schip of de pest. Tijdens het spelen leren gebruikers zo alles over de werking van de financiële markt in de 17e eeuw. Het doel van het spel is om met een zo hoog mogelijk vermogen te eindigen.

Gebaseerd op onderzoek

De spelregels van de game zijn gebaseerd op onderzoek van de makers, prof. dr. Oscar Gelderblom en dr. Joost Jonker, beiden economisch historici aan de Universiteit Utrecht. Zij doen onderzoek naar het ontstaan van stabiele financiële systemen in die periode. “In het spel doe je financiële zaken zoals dat in Amsterdam omstreeks 1600 ook gebeurde”, aldus Gelderblom.

Gamebedrijf MonkeyBizniz heeft het spel ontwikkeld.

Instituties

Het Spel van de Gouden Eeuw sluit nauw aan bij het strategische thema Institutions van de Universiteit Utrecht.

Spel van de Gouden Eeuw