Frans Brom in EditieNL over voor- en nadelen van nieuwe micro-pacemaker

Onderzoekers van de Stanford University in de Verenigde Staten zijn erin geslaagd een pacemaker te maken die kleiner is dan een rijstkorrel. In Editie NL van 20 mei benoemde prof. dr. Frans Brom de voor- en nadelen van de uitvinding.

media_bromFrans

Het duurt nog wel even voordat de chip bij de mens geïmplanteerd kan worden, maar de eerste stappen zijn veelbelovend, stellen de Amerikaanse onderzoekers. De uitvinding maakt de weg vrij voor vele toepassingen. Zo kunnen hersenimplantaten in de toekomst veel kleiner worden en kunnen diverse lichaamsgegevens gemeten worden. Frans Brom, hoogleraar Ethiek van Technology Assessment bij de Universiteit Utrecht en hoofd Technology Assessment bij het Rathenau Instituut, benoemde in de uitzending de voor-en nadelen van een dergelijke chip.

Wanneer deze gebruikt wordt in het leger, heeft dit volgens Brom als voordeel dat gesneuvelde soldaten makkelijker getraceerd kunnen worden. Maar volgens de ethicus moeten we er ook rekening mee houden dat vijandige partijen veel over zullen hebben om informatie op de chips te verkrijgen - ook als de drager ervan dit met zijn leven moet bekopen. Uiteraard kan het voordelig zijn dat de chip bepaalde gegevens meet, zoals het stressniveau, zodat het welzijn van individuele burgers bewaakt kan worden. Maar ook voor hen kleeft er een nadeel aan de chip: de verzekeraar ziet wat je doet, de overheid weet waar je bent geweest - zaken die je niet altijd met iedereen wil delen worden opeens erg transparant.