Feminisering en ondernemerschap binnen de diergeneeskunde

Tijdschrift voor Diergeneeskunde

De feminisering binnen de diergeneeskunde valt niet te ontkennen. De faculteit wordt overspoeld doorvrouwen: dit jaar was 86 procent van de eerstejaars studenten vrouwelijk. Dit zou een probleem kunnen vormen, aangezien onder ondernemers de opvatting lijkt te heersen dat vrouwen niet willen ondernemen. ls dat zo?

Na ruim een eeuw veterinair onderwijs werd Jeanette Voet in 1925 als eerste vrouw toegelaten op de studie diergeneeskunde. Pas in de jaren 70 begon het gehalte vrouwelijke veterinaire studenten echter duidelijk toe te nemen. Begin jaren '80 is de gewogen loting ingevoerd, waarna rond de Jaren '90 het punt is gekomen waarop meer vrouwen dan mannen begonnen aan de studie. Vrouwen hadden door hun hogere cijfers namelijk meer kans om ingeloot te worden dan mannen. Sindsdien blijft het percentage vrouwelijke studenten stijgen. De oorzaak van de toenemende feminisering binnen de diergeneeskunde ligt echter niet alleen bij de gewogen loting. De afgelopen veertig jaar zijn er tegelijkertijd meer vrouwen en minder mannen diergeneeskunde gaan studeren. Vrouwen werden meer geïnteresseerd in het beroep door onder andere hun liefde voor dieren, mannen juist minder geïnteresseerd onder andere omdat het salaris van dierenartsen relatief laag is.

Ondernemen

Er zijn tot nu toe geen cijfers bekend over de geslachtsverhouding van ondernemers binnen de diergeneeskunde. Wel tonen cijfers van de Kamer van Koophandel aan dat 64 procent van alle ondernemers in Nederland man is en slechts 36 procent vrouw.

Het volledige artikel is verschenen in Tijdschrift voor Diergeneeskunde, juli 2018