Feike Sijbesma gekozen tot Alumnus van het Jaar van de Universiteit Utrecht

Feike Sijbesma is door de Universiteit Utrecht uitgeroepen tot Alumnus van het Jaar. Hij ontving de titel, die voor de tweede keer werd uitgereikt, tijdens de 381e verjaardag van de universiteit. Een vakkundige jury koos unaniem voor de CEO van Koninklijke DSM. Hij gebruikt de kennis uit zijn studie aan de Universiteit Utrecht om als CEO/ondernemer voor een betere toekomst te strijden en heeft zich ontwikkeld tot een bekende ‘pleitbezorger voor de toekomst’.

Alumnus van het jaar Feike Sijbesma en collegevoorzitter Marjan Oudeman.
Alumnus van het Jaar Feike Sijbesma en collegevoorzitter Marjan Oudeman. Foto van Kees Rutten.

Sijbesma (1959) studeerde medische (moleculaire) biologie aan de Universiteit Utrecht. Hij maakte snel carrière en is sinds 2007 bestuursvoorzitter van DSM. Volgens de jury is Sijbesma een sterk voorbeeld van een bewuste ondernemer met een focus op milieu, duurzaamheid, voeding en leefomgeving. Hij gelooft dat bedrijven, naast winst en rendement, een grotere rol te vervullen hebben.

Inspiratiebron

Niet voor niks is hij op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos uitgeroepen tot de belangrijkste aanjager van circulair ondernemen. Door de VN is hij uitgeroepen tot Humanitarian of the Year voor zijn strijd tegen ondervoeding. Recent heeft de Wereld Bank hem naast Kofi Annan benoemd tot Climate Leader. De jury oordeelt dat Sijbesma’s carrière een inspiratiebron is voor de studenten van de Universiteit Utrecht.

Ben jezelf bewust van de impact die je kan hebben

Academic square cap.
Feike Sijbesma
Alumnus van het Jaar van de Universiteit Utrecht

Sijbesma deed tijdens de Diës-viering een oproep (pdf) verantwoordelijkheid te nemen, waarin hij studenten en wetenschappers voorhield: “Ben jezelf bewust van de impact die je kan hebben en neem de verantwoordelijkheid die daarbij hoort. Allen in deze zaal zijn immers bevoorrecht. Als er nog steeds elke 6 seconden ergens in de wereld een kind sterft van de honger in de armen van de eigen moeder, omdat bijna 1 miljard mensen dagelijks honger hebben, is ons systeem dan succesvol? Is het dan gelukt?”

Alumnus van het jaar

Alumni maken een belangrijk onderdeel uit van de academische gemeenschap. De Universiteit Utrecht heeft daarom de prijs voor Alumnus van het Jaar in het leven geroepen die ieder jaar tijdens de Dies wordt uitgereikt.

Een Alumnus van het Jaar is voor de Universiteit Utrecht iemand die op zijn of haar gebied impact heeft en vooruitgang weet te brengen. Een echte ‘bright mind’ die buiten de gebaande paden durft te treden, en een belangrijke bijdrage levert aan de uitdagingen van de maatschappij.