Faculteit Diergeneeskunde op vierde plaats in QS World University Rankings

ranking faculteit diergeneeskunde

Voor de derde keer op rij staat de faculteit Diergeneeskunde (Universiteit Utrecht) in de top-vijf van de QS World University Rankings: dit jaar op de vierde plaats.

Wouter Dhert, decaan bij de faculteit Diergeneeskunde, is content met deze uitkomst. “Als je wat dieper naar de QS-scores kijkt, dan zie je dat we het de afgelopen jaren steeds iets beter doen op de overall score, maar dat doen de andere faculteiten in de top-vijf ook”, zegt hij. “De ‘concurrentie’ is dus groot en de onderlinge verschillen in de top-vijf zijn klein. Des te mooier dat we nu opnieuw in de top-vijf staan, voor het derde opeenvolgende jaar.”
Tegelijkertijd zeggen dit soort lijstjes niet alles, relativeert de decaan. “De faculteit wordt natuurlijk niet ineens beter of slechter als we op de derde of vijfde plaats of wat lager zouden staan. Maar de QS Ranking is voor ons wel interessant.”

Hoge score op reputatie

De QS Ranking voor ‘veterinary science’ is gebaseerd op vier componenten: academische reputatie, reputatie bij werkgevers, citaties en H-index, met relatief veel gewicht voor reputatie. “De grootste verandering zie je bij ons in de stijging van onze reputatie bij werkgevers. Dat is oké, want in de wereld van open science krijgen de parameters als citaties en H-indices een heel andere lading en voor ons geeft het aan dat we gewaardeerd worden door onze (internationale) omgeving. We hebben in ieder geval onze plek in de top-vijf kunnen bestendigen. Dat is mooi en het is fijn om zien dat onze reputatie hierin een belangrijke rol speelt.”

Faculteit in volle breedte aan de slag

”Wij willen als faculteit natuurlijk bloeien in de volle breedte van onderwijs, onderzoek en diergezondheidszorg, en daarop is onze strategie gebaseerd”, vertelt de decaan. “Er is veel in beweging in de faculteit en dat vraagt inzet en betrokkenheid van ons allen. Ik wil iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan deze prima positionering.”

Kijk hier voor de volledige ranglijst op de website van de QS World University Rankings