Een muis in huis? Niet goed voor uw gezondheid!

Een verdwaalde muizenkeutel in huis, geritsel achter de keukenkastjes, een vage geur van urine. Ruim 60% van de mensen die meedeed aan een groot onderzoek van de faculteit Diergeneeskunde zegt weleens last te hebben van plaagdieren in huis. Het is de eerste studie naar het voorkomen van plaagdieren in Nederlandse woningen, onlangs verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Knaagdieren in huis vormen een belangrijk gezondheidsrisico voor mensen. Muizen, ratten en andere plagen kunnen een bron zijn van infectieziekten. Ook kunnen ze allergieën veroorzaken en schade toebrengen aan de woning. De onderzoekers wilden weten hoeveel en welke plaagdieren in Nederlandse huishoudens voorkomen en welke psychologische factoren meespelen bij de bestrijding ervan.

Minder kans op kortsluiting en brand

De meeste mensen die last hebben van muizen kloppen aan bij de GGD of gemeente. GGD en gemeente geven vaak tips mee voor bestrijding of sturen de mensen door naar een bestrijdingsbedrijf. “Onze bevindingen suggereren dat het geven van extra informatie mensen beter zou ondersteunen bij het bestrijden”, zegt Sara Burt, docent en onderzoeker bij de faculteit Diergeneeskunde. “Allereerst moeten mensen weten dat het belangrijk is om het probleem bij de wortel aan te pakken. Voorkomen is beter dan genezen! Dicht dus alle gaten en kieren en laat geen voedsel rondslingeren. Uit onze studie is naar voren gekomen dat het handig zou zijn als mensen meer te weten komen over de ernst van de ziekten die deze dieren kunnen overbrengen en wat de voordelen zijn van bestrijding, zoals minder kans op kortsluiting en brand. Uit ons model blijkt ook dat kennis vooraf van de kosten van bestrijding ook zou helpen. Dat speelt allemaal mee bij de manier waarop mensen de bestrijding aanpakken.

Muis op zoek naar etensresten bij rondslingerend vuil

Nieuw is dat de onderzoekers gebruik maakten van het ‘Health Belief Model’ om de houding van mensen tegenover plaagdieren en -bestrijding in kaart te brengen. De HBM is een van de meest gebruikte modellen bij gedragsonderzoek op het gebied van gezondheid. 60% van de deelnemers meldde last te hebben van plaagdieren in en rond huis het afgelopen jaar. Vooral van vliegende en kruipende insecten, maar ook van knaagdieren, vogels en mollen. “Het zou kunnen, dat als GGD’s en gemeenten mensen zouden informeren over de ernst van de gezondheidsrisico’s van plaagdieren, de kosten en de bredere voordelen van bestrijding, dat er effectiever bestreden wordt”, benadrukt Burt.