Een beetje moedeloos

De Paardenkrant

Als hoogleraar Inwendige Ziekten van het Paard staat goed onderbouwde kennis verspreiden, en dus onderwijs geven, hoog in mijn vaandel. Vanuit de universiteit zijn onze belangrijkste doelgroepen natuurlijk de studenten diergeneeskunde en de dierenartsen, maar daarnaast proberen wij ook kennis uit te dragen in de gehele paardenhouderij en waar nodig daarbuiten. Soms lijkt dat vechten tegen de bierkaai. Op 14 november was ik in Australië voor een congres, maar een collega was zo vriendelijk mij te waarschuwen dat er ‘nonsens’ werd verteld in het NOS Nieuws van 12.00 uur. Inderdaad, de nieuwlezer beweerde dat rhinopneumonie ook besmettelijk is voor mensen en dat mensen er een koortslip van krijgen. Dat is NONSENS! Rhinopneumonie (Equine Herpes Virus Type 1 = EHV-1) is een besmettelijke paardenziekte die NIET besmettelijk is voor mensen. Mensen krijgen er dus GEEN koortslip van. De koortslip wordt wel eens als voorbeeld gebruikt omdat mensen met een herpes koortslip het virus (Herpes Simplex Virus Type 1 = HSV-1) levenslang bij zich dragen en zo houden paarden hun specifieke herpesvirus ook waarschijnlijk levenslang bij zich. Het is echter een heel ander virus en mensen kunnen het paardenherpesvirus dus NIET krijgen (voor zover we op dit moment weten).

Het volledige artikel is geschreven door Prof.dr. Marianne Sloet en is verschenen in de Paardenkrant op 28 november 2018.