EduCode ontneemt informaticadocent last

Informaticastudenten ontwikkelen digitale leeromgeving

Steven en Susan
Steven en Susan richtten EduCode op

Informaticadocenten hebben veel werk met nakijken en feedback geven richting student. Daarom zijn student-assistenten Susan (25 jaar) en Steven (33 jaar) met het idee gekomen van een digitale student-assistent: EduCode. Studenten maken online hun opdrachten en krijgen direct automatisch feedback zonder tussenkomst van een docent. Susan Brommer, een van de oprichters, heeft haar bachelor Kunstmatige Intelligentie behaald en doet nu een master Computing Science aan de Universiteit Utrecht. “Ik heb nog geen letter geprogrammeerd”, zegt ze. “Ik ben nu vooral verantwoordelijk voor de PR van het systeem.”

Steven Langerwerf is vooral bezig met de technische kant. Hij doet nu ook de master Computing Science en programmeert vooral aan EduCode. “We maken een digitale student-assistent voor programmeervakken. Het programma is nu zo’n beetje af en we moeten nog veel testen. We willen iets robuusts en stabiels neerzetten.”

Het programma is geschreven in de programmeertaal Python. Het stelt een vraag aan de student om onder andere een stukje code te schrijven en beoordeelt deze aan de hand van de uitkomst, bijvoorbeeld het sorteren van het rijtje getallen 3-2-1 van klein naar groot. Maakt de student een fout, dan kijkt het programma of de uitkomst een veelgemaakte fout is en geeft de student vervolgens feedback. Is de uitkomst bijvoorbeeld “123”, dan krijgt de student als feedback dat hij de streepjes is vergeten. De docent kan zelf bekende fouten toevoegen aan het systeem.

“Op deze manier krijgt de docent een goed overzicht van hoe de studenten ervoor staan”, zegt Steven. “Zo ziet hij meteen wat misschien nog niet zo goed begrepen wordt en wat hij bij een college nog een keer moet uitleggen.
Inmiddels hebben veel instellingen er interesse in getoond. Het draait nu onder andere op de Universiteit Utrecht.”

“Het leuke aan EduCode is dat het een probleem oplost waar we zelf mee zitten”, legt Susan uit. “EduCode bespaart de docent veel tijd. Het duurt nu vaak lang voordat een docent toekomt aan feedback richting student.”
De makers zijn niet bang dat het systeem werk, waar je van kunt leren, uit handen neemt. “Het is voor de docent vooral handig dat hij het handmatige werk niet hoeft te doen. Dan kan hij zich concentreren op belangrijkere zaken”, zegt Steven.

De startup is nu gevestigd bij incubator Students Inc, even buiten de Uithof. “Het fijne is dat er andere startups zitten, die tegen dezelfde soort problemen aanlopen. Zo drinken we samen koffie. Als iemand met een probleem zit, gooit die dat op tafel en bespreken we het”, zegt Steven. “Het fijne in deze omgeving, is dat je fouten mag maken”, aldus Susan. “Er lopen hier ondernemers, coaches en adviseurs rond. Ze zijn heel opbouwend in hun feedback”.

Wat de studenten in de toekomst willen, weten ze nog niet. “Als het goed gaat met  EduCode, wil ik er mee door gaan”, zegt Susan. “Maar als ik een leuk onderwerp tegenkom waar ik me vier jaar op wil storten, sluit ik promoveren ook niet uit.”

Steven: “Ik hoop dat EduCode op veel plaatsen gebruikt gaat worden.”

Roy Keeris