Duurzaamheidsonderwijs moet studenten vooral oplossingen aanreiken

Elke student moet van de UU tijdens zijn studie kennis maken met vraagstukken rond duurzaamheid. Een groep van docenten en onderzoekers hebben de community Sustainability Education & Engagement opgericht om dit te stimuleren. De game Utrecht2040 is een van de hulpmiddelen daarvoor. Het accent ligt bij het zoeken naar oplossingen en dat helpt klimaatangst bij studenten weg te nemen.

Duurzaamheid is een onderwerp dat onder studenten leeft en betrekking heeft op ieders toekomst. Dat merk je ook wel als je ziet dat studenten deelnemen aan demonstraties op de A12 of een gebouw van de UU bezetten om af te dwingen dat de universiteit stopt met samenwerken met de fossiele industrie. Je hebt op de universiteit bijvoorbeeld het Green Office dat zich inzet om de universiteit zelf duurzamer te maken.

Maar wat gebeurt er eigenlijk in het onderwijs? De UU biedt meerdere majors, minors en keuzevakken aan in de richting van duurzaamheid. Daarnaast staat in het Strategisch Plan van 2016 dat studenten tijdens de studie kennis moeten maken met duurzaamheid. In het laatste Strategisch Plan van 2020 ligt het accent meer op de Sustainable Development Goals. Met deze doelen moeten studenten en medewerkers bijdragen aan een betere wereld. De SDG zijn zeventien doelen die door de Verenigde Naties zijn opgesteld om onder meer een duurzamere wereld te creëren en een einde te maken aan klimaatverandering.

Bron: DUB

Lees het gehele artikel op DUB