Dutch Harp University brengt wetenschappers en musici samen

Wat doet muziek met ons hoofd, ons hart en onze buik?

Remy van Kesteren
Remy van Kesteren speelt tijdens de opening van het Academisch Jaar van de Universiteit Utrecht

Het Dutch Harp Festival introduceert dit jaar Dutch Harp University, een middagprogramma met drie optredens van een topharpist en een wetenschapper van de Universiteit Utrecht. Ondersteund door de muziek, vertelt de wetenschapper vanuit zijn of haar vakgebied wat muziek doet met ons hoofd, ons hart en onze buik. Is muziek goed voor ons welzijn? Wat gebeurt er in onze hersenen als we naar muziek luisteren?

Het Dutch Harp Festival, dat op zaterdag 15 en zondag 16 oktober 2016 voor de vierde keer in Utrecht georganiseerd wordt, heeft als thema ‘Harpen zonder grenzen’. Naast grenzeloos goede muziek, zocht artistiek leider Remy van Kesteren ook naar andere grensoverschrijdingen, zoals de combinatie met wetenschap. “Samen met de Universiteit Utrecht presenteren we wetenschap tegenover én in samenspel met muziek. Hierdoor kunnen bezoekers overeenkomsten en verschillen ervaren. Dat zet aan tot denken, prikkelt geest en zintuigen en verdiept de beleving van de muziek”, verwacht hij.

Muziek en stress

Remy van Kesteren won het grootste harpconcours in de wereld en ontving dit jaar de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste Nederlandse onderscheiding voor een klassiek musicus. “Een concours winnen is ongelooflijk zwaar. Maar het is vooral een mentale kwestie. Je moet beter kunnen omgaan met stress dan je concurrenten. Daarom treed ik op met psychiater dr. Christiaan Vinkers, die wetenschappelijk onderzoek doet naar stress. Hij zal vertellen wat de invloed van muziek is op ons welzijn”, vertelt Van Kesteren.

Waarneming door het brein

Neurowetenschapper prof. Iris Sommer legt uit wat er in onze hersenen gebeurt als we luisteren naar muziek. Sommer onderzoekt het verband tussen waarneming, hallucinatie en verbeelding. Soms hoort het brein dingen die er niet zijn: zo maak je muziek die je kent vanzelf in je hoofd ‘af’. Wat leert dit ons over het brein? Sommer zal deze fascinerende processen in onze hersenen uitleggen, terwijl harpiste Oxana Thijssen ze de luisteraar laat ervaren.

‘Aardse muziek’

Muziek is een wonderlijk spel van trillingen die je tijdens een concert in je buik kunt voelen. Seismoloog dr. Arwen Deuss luistert naar ‘aardse muziek’. Zij onderzoekt veranderingen in de trillingen in onze aardbol die ontstaan door bijvoorbeeld een aardbeving. Wat voor muziek speelt er ver onder onze voeten? En hoe kunnen we daaruit iets leren over de samenstelling van de aarde? Terwijl Deuss vertelt, maakt harpist Joost Willemze het trillingsonderzoek hoorbaar.

Meer informatie

De drie optredens van Dutch Harp University vinden plaats op zondagmiddag 16 oktober om 13.30 uur, 14.30 uur en 15.30 uur in Club 9 van TivoliVredenburg. Voor meer informatie en tickets zie http://www.harpfestival.nl/nl