Duizenden exemplaren van Zoek het uit! in zomerpretpakketten

Door middel van Kinderhulp

Iemand heeft Zoek het uit! in handen
Foto: Lize Kraan

De Universiteit Utrecht doneert 7.000 exemplaren van Zoek het uit! aan Fonds Kinderhulp, die zomerpretpakketten uitdeelt aan kinderen die het thuis niet breed hebben. In Zoek het uit! maken kinderen kennis met Utrechtse wetenschappers en kunnen ze zelf aan de slag met twintig experimenten.

Elke zomer deelt Kinderhulp duizenden ‘zomerpretpakketten’ uit aan kinderen en jongeren die in armoede opgroeien. En dat geldt in Nederland voor 1 op de 12 kinderen. Geen dagje naar het zwembad, naar de bioscoop of een ijsje halen; daar is geen geld voor. Daarom vult Kinderhulp zomerpretpakketten zodat deze kinderen toch kunnen genieten van een zomer vol pret.

Dit jaar zitten er ook 7.000 exemplaren in van Zoek het uit!, een uitgave van de Universiteit Utrecht, waarmee kinderen zelf onderzoek kunnen doen. Van wapenschilden onderzoeken tot de zeespiegelstijging nabootsen en duiven observeren: kinderen kunnen er thuis gelijk mee aan de slag. Bij elk experiment vertelt een Utrechtse onderzoeker over zijn of haar eigen onderzoek.

We vinden het belangrijk dat kinderen een realistisch beeld hebben van onderzoekers en van hoe wetenschap werkt. Dat helpt om de wereld beter te begrijpen en keuzes te maken over je eigen leven. Veel kinderen ontdekken meer over wetenschap bij onze programma’s als Summerschool Junior en Operatie Breinbreker. Maar ook kinderen voor wie dat minder vanzelfsprekend is, willen we in aanraking brengen met wetenschap en een fijne zomer bezorgen.

“We hebben deze eerste week al honderden zomerpretpakketten ingepakt voor kinderen en tieners die in armoede leven” vertelt Ilse de Voogd van Fonds Kinderhulp. “In alle 7000 zomerpretpakketten komt het mooie, informatieve doe-tijdschrift Zoek het uit! Daar gaan we heel veel kinderen blij mee maken. Want zomervakantie is fijn, maar wordt pas echt leuk door de leuke dingen die je samen doet.”

Vrijwilligers pakken de zomerpakketten in met doe-boeken Zoek het uit!

Behalve Kinderhulp ontvingen ook tien andere maatschappelijke organisaties exemplaren van Zoek het uit!, zoals de organisaties Taal doet meer, Big brother big sister, Durf te dromen en Handje helpen. In totaal doneerde de Universiteit Utrecht bijna 8.000 exemplaren van Zoek het uit!.

Zoek het uit!

Zoek het uit! is gemaakt door het Centrum voor Wetenschap en Cultuur van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met twintig UU-onderzoekers. Zoek het uit! is vanaf 6 september exclusief verkrijgbaar bij het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU).

Neem een kijkje