Diagnostiek COVID-19 bij huisdieren

Het VMDC biedt diagnostiek op SARS-CoV-2 (PCR) of antistoffen tegen SARS-CoV-2 (ELISA) aan. De kosten voor de PCR zijn € 46,35 en voor de ELISA  € 34,73 (ex. BTW). PCR is mogelijk voor alle diersoorten, antistofbepaling is momenteel alleen mogelijk voor honden en katten. Als u monsters voor PCR op SARS-CoV-2 naar het VMDC wilt sturen, vragen wij u om voorafgaand aan de monstername contact met ons op te nemen. U ontvangt dan van ons een monsternamepakket met swabs, richtlijnen voor afname en buisjes met transportmedium waarin het virus direct wordt geïnactiveerd. Door gebruik te maken van de door ons aangeleverde materialen kan de veiligheid van de transporteur en onze analisten gewaarborgd worden. Monsters voor PCR die niet van tevoren aangemeld zijn of onvoldoende veilig worden aangeleverd, zullen niet in behandeling genomen worden. Voor de ELISA op antistoffen tegen SARS-CoV-2 kunt u (zonder voorafgaand contact) serum opsturen.