De stijl van het Rijk / The Style of the State

Hestia Bavelaar (red.), Maaike Molenkamp en Martien Versteegh

'De Stijl van het Rijk' geeft een beeld van de visuele communicatie van de Rijksoverheid door de jaren heen, gerelateerd aan ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving en aan de wereld van het grafisch ontwerp. Het boek is een eerbetoon aan de huisstijlen waar afscheid van is genomen, met uniek, nooit eerder gepubliceerd beeldmateriaal. De publicatie is ook in het Engels verscheen onder de titel 'The Style of the State'.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt de Nederlandse Rijksoverheid opgedeeld in ministeries. Op het briefpapier van al deze afzonderlijke departementen prijken varianten van het rijkswapen. Vanaf de jaren zeventig wilen de ministeries zich echter van elkaar onderscheiden. Vroeg of laat kiezen ze allemaal voor een eigen visuele identiteit. In 2007 besluit het kabinet Balkenende IV een einde te maken aan de gefragmenteerde presentatie die daardoor is ontstaan. Er komt één huisstijl voor de hele Rijksoverheid. Het aloude rijkswapen maakt een glorieuze rentree in het ontwerp van het nieuwe logo.

Dit boek is tot stand gekomen door een samenwerkingsverband tussen het Ministerie van Algemene Zaken, Stichting Den Haag Design en de Universiteit Utrecht. De inhoud is gebaseerd op de masterthesis van Maaike Molenkamp. Zij heeft de thesis geschreven in het kader van het masterprogramma Kunstbeleid en -management aan de Universiteit Utrecht. Begeleider was Hestia Bavelaar.

Titel: De Stijl van het Rijk / The Style of the State
Auteur(s): Hestia Bavelaar (red.), Maaike Molenkamp en Martien Versteegh