Conferentie: 'Autonomy and protection of adults? Striking the right balance'

SAVE THE DATE!

Op 11 oktober 2021 organiseren het Swiss Institute of Comparative Law (ISDC), het Family Law in Europe Academic Network (FL-EUR) en de Faculty of Law van de Universiteit van Genève een online conferentie: 'Autonomy and protection of adults? Striking the right balance'.

In een wereld met een snel vergrijzende bevolking is de bescherming van volwassenen een punt van dringende zorg en een punt van brede aandacht geworden. In heel Europa worden beleidsmakers geconfronteerd met de vraag hoe ervoor kan worden gezorgd dat alle mensen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben en tegelijk een waardig leven kunnen leiden. Dit omvat zowel oudere volwassenen die cognitief gehandicapt zijn geworden als jongvolwassenen die mentale beperkingen hebben als gevolg van een verstandelijke beperking of een psychosociale ziekte.

In de rechtswetenschappen wekt het thema van de autonomie van volwassenen bijzondere belangstelling in twee subdisciplines: het familierecht en het gehandicaptenrecht. Onderzoek en activiteit op beide gebieden geven actief vorm aan discussies over beleid, maar elk ervan neemt een enigszins verschillend kader van beginselen als uitgangspunt. Deze conferentie wil de twee perspectieven samenbrengen.

Deze conferentie is de eerste in de reeks van de FL-EUR-conferenties, waar de eerste resultaten van de FL-EUR-werkzaamheden in het kader van het eerste project "Empowerment and Protection of Vulnerable Adults" zullen worden gepresenteerd.