Celia Berkers krijgt nieuwe leerstoel Metabolomics

Het College van Bestuur heeft Celia Berkers per 1 februari benoemd tot hoogleraar Metabolomics bij de faculteiten Diergeneeskunde en Bètawetenschappen (departement Scheikunde). Zij gaat zich vooral bezighouden met onderzoek naar metabolisme om beter te begrijpen welke rol metabole processen spelen bij gezondheid en ziekte.

Onderzoek naar metabolisme (stofwisseling) staat de laatste jaren volop in de belangstelling. In tegenstelling tot genen en eiwitten, houden metabolieten – alle stoffen die ontstaan tijdens de stofwisseling, zoals aminozuren, suikers en bouwstenen voor DNA en RNA – veel directer verband met de onderliggende biochemische activiteit van cellen en weefsels. Met behulp van moderne technologieën zoals massaspectrometrie en bioinformatica, zijn nieuwe stofwisselingsfuncties veel beter in kaart te brengen.

Nieuwe onderzoeksgebieden
Metabolisme houdt ook rekening met omgevingsfactoren. Daardoor geeft het een beter beeld van de manier waarop cellen reageren op ziekte, voeding, farmaceutische behandeling en genetische mutaties. Zo kan bijvoorbeeld worden onderzocht welk metabolisme speelt bij kanker en wat de relatie is tussen metabolisme en het immuunsysteem.

“Dit onderzoek is ontzettend belangrijk”, zegt Celia Berkers. “Het bestuderen van stofwisseling kan leiden tot nieuwe manieren om resistente tumoren te bestrijden of immunotherapie effectiever te maken. Ik ben ontzettend blij met deze benoeming. Dit combineert voor mij het beste van twee werelden: de fundamentele technieken van het departement Scheikunde met het medisch-biologische onderzoek bij de faculteit Diergeneeskunde.”

Via Metabolomics kunnen we nieuwe manieren ontwikkelen om resistente tumoren te bestrijden of immunotherapie effectiever te maken.

Brug slaan
Berkers’ leerstoel slaat niet alleen een brug tussen beide faculteiten, maar ook tussen fundamenteel onderzoek naar cellen en massaspectometrie en onderzoeksvragen die voortkomen uit klinische gezondheidsproblemen bij dieren.

Celia Berkers studeerde scheikunde aan de Universiteit Utrecht en behaalde haar masterdiploma (cum laude) in 2003. In 2004 deed zij een half jaar onderzoek aan de Harvard Medical School in Boston. Daarna volgde een promotietraject aan het Nederlands Kanker Instituut. Berkers promoveerde in 2010 (cum laude). Van 2011 tot 2013 had ze een postdoc aanstelling bij het Beatson Institute for Cancer Research in Glasgow (UK). In 2013 kende NWO haar een VENI toe en keerde ze terug naar de Universiteit Utrecht, bij de groep Biomolecular Mass Spectrometry and Proteomics van het departement Scheikunde. In 2014 ontving ze de prestigieuze Heineken Young Scientist Award for Biochemistry and Biophysics. Twee jaar later werd ze verkozen tot lid van de Jonge Akademie van de KNAW.