25 november 2019

Fotoverslag Entrepreneurship Day 2019

Brainstormen over koekjes, generatie Z en een schaatshooligan in berenpak

Tijdens de tweede editie van de Entrepreneurship Day, georganiseerd door het Centre for Entrepreneurship, werden frisse ideeën gegenereerd en uitgewisseld om te komen tot innovatief ondernemerschap. Centraal stonden twee bijzondere startups die met behulp van brainstormsessies met de aanwezige studenten verkennen hoe ze hun markt kunnen vergroten én veroveren.

Het decor was een voormalige beursvloer in het Beatrixgebouw, de Jaarbeurs Innovation Mile (JIM). Een enorme hal, ingericht als kantoortuin voor startups: een aardige locatie voor een avond over ondernemerschap voor en door ambitieuze studenten. We werden netjes door de hal geleid door enkele jonge gastheren en gastvrouwen naar een intiemere ruimte met een houten tribune, een groot videoscherm en een kunstgrasveld op de vloer: perfect voor de ongeveer zeventig aanwezigen.

Students walking in JIM Utrecht Auditorium at JIM Utrecht Sit wherever you like Hosts Eloisa and Max from UtrechtInc Students Show of hands if you're having fun Rianne Poot, programme manager of the Centre for Entrepreneurship
Klik op een foto om deze in groter formaat te bekijken.

Ook de formule was eenvoudig, maar effectief: twee pitchende ondernemers mochten drie vragen voorleggen aan de aanwezige studenten, die feedback en tips gaven door hun input op met papier beklede tafels te schrijven. De keynote van een ervaren ondernemer, een ‘bliksemronde’ met 30-seconden-mini-pitches en een afsluitende netwerkborrel maakten het programma af. Discussies kwamen goed op gang, er werd uitgebreid feedback gegeven en er kwamen veel goede tips en ideeën op papier. De twee startups die zich presenteerden waren dan ook niet alledaags.

Een nieuwe generatie op een traditionele arbeidsmarkt

De initiatiefneemsters van FRGRND, beiden alumni van de Universiteit Utrecht, beten het spits af. Zij gaan ervan uit dat er een kloof bestaat tussen traditioneel ingerichte organisaties, gerund door babyboomers en hun kinderen, en “Gen Z”, de digital native generatie die is opgegroeid met laptops, smartphones en social media. Met behulp van jongerenpanels willen ze in gesprek met traditionele werkomgevingen om te voorkomen dat de veeleisende Gen Z gaat job hoppen.

Writing down feedback and ideas
Fleur Huijs and Rachelle Leerling of FRGRND Brainstorming for FRGRND Rachelle Leerling pitching for FRGRND

Koekjes gemaakt van brouwersafval

De tweede pitch was van Enactus-onderneming Bostelbakkers. Zij maken Bokkies: koekjes van bostel, een restproduct uit de bierbrouwerij. Gewoon lekker. Ze werken daarbij samen met een kleine, vaste kern vluchtelingen, liever nieuwkomers genoemd. Ze bakken op kleine schaal op de woensdagavond in een gezinskeuken. Toch hebben ze al negen afnemers plus de catering van de Rabobank. Ook zijn de bakkers in gesprek met de cateraar van de gemeente Utrecht.

Eén van hun pitchvragen was: “Hoe op te schalen en commercieel rendabel te worden, zonder onze sociale doelstelling uit het oog te verliezen?”. Uit de brainstorm kwam de suggestie om een soort franchiseformule op te zetten, zodat in meerdere steden Bokkies kunnen worden gebakken: groeien dus, en toch kleinschalig werken. Bostel is er genoeg: alleen al van het restproduct uit de Utrechtse brouwerijen zouden jaarlijks 34 miljoen koekjes kunnen worden gebakken. Aan grondstof geen gebrek; nu de markt nog veroveren. Een andere tip was aansluiting te zoeken bij een grote levensmiddelenproducent als Unilever. Ook van multinationals wordt inmiddels verwacht dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een kansrijk idee wellicht.

Lucas pitchting for Bostelbakkers Marit pitchting for Bostelbakkers Brainstorming for Bostelbakkers Tasting Bokkies Bostelbakker Anniek Brainstorming for Bostelbakkers

Van schaatshooligan naar sociaal ondernemer

Keynote spreker Jan-Paul de Beer liet met voorbeelden uit eigen praktijk zien hoe je “groot” kunt worden met lef en doorzettingsvermogen. In 2009, tijdens de wereldbekerwedstrijden schaatsen in Thialf, kreeg schaatskampioen Sven Kramer een dikke knuffel van een ‘levende teddybeer’. Het incident werd bekend als “de schaatshooligan” en haalde alle landelijke media. Met deze gedurfde PR-stunt haalde De Beer HEINEKEN binnen als klant, toen zijn onderneming Brandfighters nog in de startfase zat. “Ik moest mijn compagnon ophalen van het politiebureau en we kregen een boete van 450 euro, maar de fantastische exposure trok mooi wel de aandacht van onze gedroomde grote klant”, aldus De Beer.

Goed idee? Spam iedereen die je kent - er wil altijd wel iemand meedoen.
Jan-Paul de Beer
medeoprichter en 'chief' van Springlab

In 2013 nam De Beer afscheid van de reclamewereld en richtte Springlab op, dat gaming-vloeren maakt om peuters al bewegend te laten leren. Hij wilde naar eigen zeggen achter zijn bureau vandaan om zichzelf en anderen letterlijk in beweging brengen. Hiervoor had hij wel fondsen en klanten nodig in een andere branche: hij besloot elke schooldirecteur die hij kon vinden persoonlijk te benaderen via Twitter. Zijn advies aan het publiek: “Goed idee? Spam iedereen die je kent - er wil altijd wel iemand meedoen.”

Van succesvol videomarketeer heeft hij zich ontwikkeld tot een ‘bewogen’ idealist met flair. “Ik werk nu zes jaar bij Springlab, maar voor m’n gevoel kan ik daar gemakkelijk nog vijftig jaar achteraan plakken. Zorg dat je iets doet dat je echt heel leuk vindt.”

Jan-Paul de Beer, co-founder of Springlab

Bliksempitches

Voor de afsluitende borrel kregen alle aanwezigen de kans om dertig seconden te pitchen over elk willekeurig onderwerp. Een geprojecteerde aftellende klok zorgde ervoor dat iedereen zich netjes aan de tijd hield. De pitches waren verrassend on topic. Er werd gevraagd om feedback, sparringpartners, leden voor een raad van advies en contacten in de mode. Aanwezige docenten braken een lans voor hun cursus of onderzoeksproject. De tweede Entrepreneurship Day werd een avond met verrassende deelnemers en bijzondere inzichten.

Tekst: Arthur Lengkeek en Carlijn Schäffers. Foto's: Ivar Pel.

Pitch!
Pitch!
Brainstorming
Listening to pitches
Pitch!
Pitch!
Entrepreneurship Day 2019
Time for drinks