Boek ‘The lean PhD’ uitgelicht in Times Higher Education

Perfectionisme werkt verlammend voor veel promovendi. We hebben een pragmatische aanpak nodig in het promotietraject.

Dit is de kernboodschap die Julian Kirchherr, onderzoeker bij het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht, wil overbrengen in zijn boek The Lean PhD. De boodschap van Kirchherr werd deze week uitgelicht in het Times Higher Education tijdschrift.

Julian Kirchherr

In zijn artikel refereert Kirchherr aan zijn vriend Tim, een promovendus die al vier jaar bezig was met zijn onderzoek en is gestopt, omdat het project waar hij al zes maanden aan werkte volledig werd afgekraakt door zijn begeleider.

Een 'minimaal levensvatbare publicatie'

Kirchherr ziet een promotietraject voor zich als een lean start-up. Het is niet nodig om maanden te werken aan een perfecte publicatie. Je kunt in eerste instantie beter werken aan een ‘minimaal levensvatbare publicatie’, zoals hij het in zijn boek noemt. Een eerste ontwerp, een concept, een manuscript. Dit kan veel sneller worden opgeleverd en is een stuk effectiever. Uiteraard moet er daarna nog aan gewerkt worden, maar je weet al in een vroeg stadium of je op de goede weg zit.

Drang naar perfectionisme

Kirchherr begeleidt nu zelf promovendi. In het artikel zegt hij: “Ik verbied mijn studenten om iets in te leveren waar ze meer dan twee weken aan hebben gewerkt. Ik wil halfbakken manuscripten. Ik wil paragrafen die niet af zijn en vol zitten met spelfouten. Maar door het perfectionisme dat zo sterk leeft in de academische wereld hebben de meesten daar moeite mee.”

Meer lezen

Je kunt het artikel in Times Higher Education alleen lezen door je gratis te registeren op de website.

Lees het artikel
Boek: The Lean PhD