Bètafaculteit gaat deelnemen aan het NCOH-programma

Vier PhD-projecten gehonoreerd op gebied van One Health

De faculteit Bètawetenschappen heeft vier PhD-projecten gehonoreerd om deel te nemen in het Netherlands Centre for One Health (NCOH). De Universiteit Utrecht was al partner in dit innovatienetwerk op het gebied van One Health, maar het is voor het eerst dat bètawetenschappers nu ook onderzoekslijnen starten in dit programma.

Het Netherlands Centre for One Health (NCOH) brengt academische onderzoeksinstituten in Nederland bijeen die actief zijn in One Health-onderzoek, en brengt deze samen met andere toonaangevende partijen. In een open innovatienetwerk werken ze gezamenlijk aan het vinden van antwoorden voor wereldwijde One Health-vraagstukken, zoals de aanpak van infectieziekten. De Universiteit Utrecht is een van de partners in dit onderzoeksverband, waarin tot nu toe vooral wetenschappers van Diergeneeskunde en het UMC Utrecht betrokken waren.

“De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het uitbouwen van een onderzoeksagenda. Dit heeft er toe geleid dat door de participerende instellingen PhD-projecten in bredere consortia zijn uitgezet. Op dit moment zijn er meer dan zestig PhD-studenten die in bredere consortia samenwerken”, vertelt Dick Heederik, voorzitter van de executive committee van de NCOH. “Aansluiting van Bèta in het NCOH-programma wordt als een belangrijke stap vooruit gezien. Vanuit Bèta worden op meerdere terreinen potentiële bijdrages gezien aan het NCOH-programma met een goede mix van fundamenteel en toegepast onderzoek. Ook ondersteunt het de bijdrages vanuit het UMCU en Diergeneeskunde en versterkt het niet alleen de One Health community van de NCOH, maar ook die op de campus.”

Lees hieronder meer over de vier nieuwe PhD-projecten.