Belonging@UU: voelen studenten zich thuis op de universiteit?

De Universiteit Utrecht wil een plek zijn waar alle studenten en medewerkers zich thuis, welkom en gewaardeerd worden. Dit is het kerndoel van het programma Equality, Diversity & Inclusion (www.uu.nl/edi).
Om erachter te komen in hoeverre studenten zich thuis voelen op de universiteit is een (online) vragenlijst, Belonging@UU, opgesteld. UU-studenten wordt gevraagd om de vragenlijst tussen 23 maart en 27 april 2022 in te vullen. Maar ook als docent of medewerker kan je bijdragen aan dit project, door de vragenlijst  binnen je eigen faculteit, opleiding of cursus onder de aandacht te brengen.

Over de vragenlijst

Met de Belonging@UU-vragenlijst wordt onderzocht in hoeverre studenten zich thuis voelen op de Universiteit Utrecht en of zij zich hier optimaal kunnen ontwikkelen. Draagt ‘je thuis voelen’ aan de UU aan studiesucces? En zijn er verschillen tussen verschillende groepen studenten en faculteiten? Als duidelijk wordt op welke gebieden verbetering nodig is, kunnen gerichte acties het thuisgevoel van alle UU-studenten bevorderen.
De resultaten van het onderzoek zullen in het academisch jaar 2022-2023 worden gepubliceerd. Wil je op de hoogte blijven per mail? Meld je hiervoor aan via Belonging@uu.nl

Hoe kan je helpen?

Om gefundeerde conclusies te trekken over het thuisgevoel van studenten is het van belang dat zo veel mogelijk studenten de vragenlijst invullen. Als docent of medewerker kan je:
-    Deze slide: Promotion Belonging@UU survey.pptx  laten zien tijdens pauzes in onderwijsmomenten / (mede)docenten vragen om deze slide te laten zien tijdens onderwijsmomenten.
-    Met deze flyer studenten uitnodigen de vragenlijst in te vullen (verspreiding bijv. op Blackboard, in een mail aan studenten).
-    Dit bericht zoveel mogelijk te delen binnen de eigen faculteit, opleiding of cursus.

Het projectteam Belonging@UU

Het projectteam bestaat uit Dr. Gönül Dilaver, prof. dr. Leoniek Wijngaards-de Meij, prof. dr. Marieke van der Schaaf, John Meeuwsen PhD en Anne-Roos Verbree MSc.

Heb je vragen over dit onderzoek? Mail naar Belonging@uu.nl